تدوین دستورالعمل های ایمنی و عملیات در صنعت پتروشیمی

تدوین دستورالعمل های ایمنی و عملیات در صنعت پتروشیمی
(سه شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴) ۰۹:۱۳

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با هدف توسعه HSE چندین جلد دستورالعمل را تدوین کرده است.

به گزارش نیپنا، علیرضا نریمان نژاد، مدیر ایمنی و پدافند غیرعامل HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جمع خبرنگاران هدف اصلی از ایمنی را کنترل و کاهش خطرات و حوادث دانست و گفت: این صنعت به دلیل ماهیت تولید و مواد مصرفی چه در کشورهای صاحب استاندارد و چه در کشورهای مصرف کننده همواره خطرپذیر است بنابراین لازم است تا بسترسازی برای فعالیت های ایمن فراهم شود.

وی ادامه داد: به همین منظور دستورالعمل های کاری و ایمنی در این صنعت  با نام های " الزامات ایمنی و آتش نشانی واحدهای تولیدی" که در 4 جلد تدوین شده و "الزامات ایمنی طرح ها و پروژه های صنعت پتروشیمی" در 3 جلد تدوین شده است.

نریمان نژاد به برگزاری دوره های آموزشی در داخل و خارج از کشور اشاره کرد و گفت: 180 نفر از نیروها علاوه بر حضور در آموزش های داخل کشور، در 5 دوره آموزشی خارجی که در کشورهای مالزی، بلاروس، هلند و ... برگزار شده است شرکت کرده اند.

وی با اشاره به این که عمده فعالیت های صورت گرفته در صنعت پتروشیمی توسط پیمانکاران انجام می شود، افزود: برای کنترل حوادث تدوین سری کامل ایمنی پیمانکاران در دستور کار قرار گرفته است و 5 انیمیشن حوادث طراحی شده است.

نریمان نژاد در خصوص فعالیت های در دست اقدام نیز گفت: مطالعات پدافند غیرعامل در مکان یابی های جدید پتروشیمی، مطالعات آسیب پذیری شبکه های سایبری و تدوین سند شیمیایی پدافند غیر عامل صنعت پتروشیمی از مهمترین فعالیت های صورت گرفته در این حوزه می باشد.

وی با اشاره به این که برای نخستین بار در سال 87 المپیاد آتش نشانی به همت صنایع پتروشیمی برگزار شد، افزود: این المپیادها در ماهشهر و عسلویه و در حوزه های ورزشی، علمی و عملیاتی برگزار می شود.

لزوم ارتقا قوانین در حوزه محیط زیست

همچنین محمدرضا سرافرازی مسئول محیط زیست HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این نشست خبری افزود: تمامی قوانین محیط زیست بر مبنای اصل 50 قانون اساسی تدوین شده است، این قوانین از ارتقا و توسعه کافی برخوردار نیستند.

وی خاطر نشان کرد: به همین منظور قوانین مرتبط با صنعت پتروشیمی را جدا کرده و با نام " مجموعه الزامات زیست محیطی صنایع پتروشیمی" در 9 جلد تدوین شد. در سه جلد نخست قوانین ملی، کنوانسیون های بین المللی و قوانین مرتبط با دریا، بندر و کشتی مورد توجه بوده است. در جلدهای بعدی نیز الزامات قانونی نظیر مدیریت آب، هوا، خاک و انرژی در دستور کار قرار گرفته است.

سرافرازی ادامه داد: از زمان طراحی تا خارج شدن یک محصول از چرخه مصرف توجه به محیط زیست باید در دستور کار باشد. برای رعایت این موضوع سیاست شرکت ملی پتروشیمی آن است که در زمان طراحی واحد ها تا اجرا و تولید، محیط زیست کمترین آسیب را ببیند.

تعداد بازدید : ۴,۵۹۱