به گزارش ستاد خبری دهمین نمایشگاه بینالمللی ایران پلاست، به طور متوسط سالانه بین 26 تا 30 نمایشگاه بینالمللی مرتبط با صنعت پتروشیمی، صتلیع تکمیلی پتروشیمی، پلیمر و پلاستک در چهار گوشه جهان برگزار می شود.
بر اساس تقویم مهمترین نمایشگاههای بینالمللی صنعت پتروشیمی و پلاستیک، کشورهایی همچون عمان، عربستان سعودی، اکراین، شیلی، الجزایر، نیجریه، ایتالیا، هندوستان، پاکستان، آلمان، فرانسه، تایلند، مصر، جمهوری اسلامی ایران (ایران پلاست)، اندونزی، تایوان، کلمبیا، انگلیس، اسپانیا، کنیا، آمریکا، ژاپن، مکزیک، کانادا، چین، امارات متحده عربی، اندونزی، آفریقای جنوبی، ترکیه و ... میزبان نمایشگاههای پلاستیک، پلیمر، صنایع تکمیلی پتروشیمی و پتروشیمی جهان به صورت سالانه و یا دوسالانه هستند.
با این وجود در بین نمایشگاه بزرگ و بینالمللی جهان که با رویکرد صنایع تکمیلی پتروشیمی، پلاستیک، پلیمر و پتروشیمی برگزار میشود تنها چند نمایشگاه شامل نمایشگاههای میلان پلاست ایتالیا، چاینا پلاست چین، عرب پلاست امارات متحده عربی، نمایشگاه کا آلمان، هند پلاست، ایران پلاست و تا حدودی استانبول پلاست از جایگاه و اعتبار برخوردار هستند و سایر نمایشگاههایی که در کشورهای مختلف جهان برگزار میشود چندان مورد توجه فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی قرار نمی گیرد.
در طول چند سال گذشته با افزایش تحریم ها و محدودیتهای بینالمللی، نمایشگاههای منطقه ای همچون عرب پلاست، استانبول و تاحدودی چاینا پلاست توانسته اند که در سایه سنگین تحریمهای ایران در سطح جهانی قد علم کنند و به نوعی برای خود جایگاه و اعتباری کسب کنند.
این در حالی است که همزمان با آغاز شمارش معکوس لغو تحریمهای بینالمللی ایران، بار دیگر نمایشگاه ایران پلاست برای باز پس گرفتن جایگاه خود از نمایشگاههای منطقهای خیز برداشته است و پیش بینی میشود فروردین ماه سال آینده و همزمان با برگزاری دهمین نمایشگاه بینالمللی ایران پلاست رکورد حضور شرکت های خارجی در این گردهمایی بزرگ شکسته شود.
برگ برنده های ایران پلاست
اما نمایشگاه ایران پلاست در مقایسه با نمایشگاههایی همچون استانبول، عرب و چاینا پلاست از برگ برندههایی برخوردار بوده که میتواند به رونق هر چه بیشتر این نمایشگاه بزرگ بینالمللی دامن بزند.
در شرایط فعلی ایران از ظرفیت تولید سالانه بیش از 60 میلیون تن مواد خام پتروشیمی و پلیمری برخوردار است که این ظرفیت تا پایان سال جاری با بهره برداری از طرحهای جدید پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب به بیش از 65 میلیون تن و تا پایان برنامه ششم توسعه با جذب 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی از مرز یکصد میلیون تن در سال عبور می کند.
ظرفیت تولید 60 میلیون تن محصولات پتروشیمی و پلیمری و پتانسیل تولید بیش از ظرفیت فعلی به پشتوانه بزرگترین ذخیره گاز طبیعی جهان، ایران را در کنار کشورهایی همچون عربستان سعودی، قطر و ایالات متحده آمریکا به قطب تولید پتروشیمی جهان تبدیل کرده است.
این ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی با قیمت هایی رقابتی و کیفیتی بالا اولین و مهمترین دلیل موفقیت ایران پلاست خواهد بود به طوری که با عرضه محصولات بیش از 40 شرکت پتروشیمی در نمایشگاه سال آینده هیات های بزرگ اقتصادی و تجاری بریا امضای قراردادهای خرید مسافر تهران خواهند شد.
از سوی دیگر در کنار تولید محصولات خام پتروشیمی، ایران از پتانسیل تبدیل به هاب تولید محصولات صنایع تکمیلی پتروشیمی هم برخوردار است، لغو تحریم ها، موقعیت ممتاز بین المللی، مسافت کوتاه جغرافیایی با بازارهای بزرگ مصرف همچون ترکیه، هند، پاکستان، چین، روسیه، افغانستان، کشورهای حوزه قفقاز، آسیای میانه و آسیای مرکزی، نیروی انسانی متخصص و ارزان قیمت، وجود اسکله، راه آهن و زیرساختهای حمل و نقل، تخلیه و بارگیری در پایانه ها و بنادر دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان از دیگر مزیت های توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در ایران است.
علاوه بر این با لغو تحریمها بسیاری از شرکتهای بزرگ بینالمللی در حوزه صنایع خودروسازی، انرژی، بسته بندی و مواد غذایی، ساخت انواه تجهیزات و ماشین آلات صنعتی به ایران خواهند آمد که قرار است بر اساس سیاست های دولت خطوط جدید تولید با اولویت انتقال دانش و فن آوری را در کشور نصب و راه اندازی کنند.
به عنوان نمونه حضور یک شرکت بزرگ خارجی تولید کننده مواد شوینده و بهداشتی در کشور و راه افتادن خط تولید محصولات این شرکت در ایران به منزله آن است که این شرکت مجبور است در بسیاری از حوزه ها از جمله مظروفات، مصنوعات و محصولات پلیمری و پلاستیکی مواد و کالاهای مورد نیاز خود را در ایران تهیه کند و این مصداق در صنایع خودروسازی و قطعه سازی بیش از سایر صنایع در کشور جاری خواهد شد.
در این شرایط قطعا برگزاری نمایشگاه ایران پلاست می تواند به در رونق صنایع تکمیلی پتروشیمی، پلیمر و پلاستیک تاثیر گذار باشد و با سفر های های مختلف خارجی به تهران شاهد آغاز دور جدید فعالیت های تجاری و اقتصادی با شرکت های بزرگ بین المللی و صاحب برند در داخل کشور باشیم.
بر این اساس دهمین نمایشگاه بین دالمللی ایران پلاست هم فروردین ماه سال جاری برگزار می شود که بر اساس گزارشهای منتشر شده تاکنون بالغ بر چهار هزار متر مربع از فضای نمایشگاهی در اختیار شرکت های اروپایی و آسیایی قرار گرفته و پیش بینی می شود تا زمان برگزاری نمایشگاه رکورد حضور خارجی ها در این گردهمایی بین المللی شکسته شود. تاکنون هم شرکتها و پابیون هایی از آلمان، اتریش، ایتالیا، ترکیه، چین، هند، تایوان، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و چندین شرکت دیگر اروپایی برای حضور در نمایشگاه ایران پلاست اعلام آمادگی کرده اند.
قطعا با لغو تحریمها و با توجه به پتانسیلهای بالای تولیدی در صنایع تکمیلی پتروشیمی و پلاستیک ایران، تا چند سال اینده نمایشگاه هایی همچون استانبول، عرب و حتی چاینا پلاست در سایه نمایشگاههای بینالمللی ایران پلاست قرار خواهند گرفت.
گفتنی است، نمایشگاه دهم ایران پلاست قرار است در چهار گروه شامل مواد اولیه، کالاهای ساخته شده و نیمه ساخته، ماشین آلات و تجهیزات و خدمات فروردین ماه سال ۱۳۹۵ به میزبانی تهران برگزار شود.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه و جزئیات برگزاری دهمین نمایشگاه ایران پلاست، میتوانند به سایت اینترنتی نمایشگاه به نشانی www.iranplast.ir مراجعه کنند و یا با شماره ۸۸۶۲۰۰۰۵-۰۲۱، ۸۸۰۵۹۸۳۴-۰۲۱- فکس : ۸۸۶۲۰۰۰۵ و ایمیل info@iranplast.ir تماس بگیرند.