چالش های صنایع شیمیایی باسف در نیمه دوم سال 2015

چالش های صنایع شیمیایی باسف در نیمه دوم سال 2015
(سه شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴) ۱۲:۴۰

کند شدن رشد اقتصادی چین، نوسان حاشیه سود و عدم اطمینان نسبت به ثبات بهبود اقتصادی در اروپا، مهم ترین چالش های پیش روی باسف است.

به گزارش نیپنا به نقل از پلاتس، شرکت آلمانی باسف ( BASF )، بزرگترین شرکت صنایع شیمیایی جهان، چندی پیش اعلام کرد: انتظار داریم موضوعاتی از قبیل کند شدن آهنگ رشد اقتصادی چین، نوسانات حاشیه سود و عدم اطمینان نسبت به ثبات بهبود اقتصادی در اروپا، مهم ترین چالش های پیش روی باسف در نیمه دوم سال 2015 میلادی باشند.

رشد اقتصاد جهانی در سه ماهه دوم امسال ناهمتراز بوده است و تنها کشورهای حوزه یورو تا حدودی از مزایایی چون نفت ارزان و کاهش ارزش یورو بهره مند بوده اند. از طرفی عواملی چون زمستان سرد، کاهش سرمایه گذاری ها در صنعت نفت و افزایش ارزش دلار که به محدود شدن صادرات دامن زده؛ رشد اقتصادی ایالات متحده را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین آهنگ رشد اقتصادی چین کند شده و اقتصادهای نوظهوری مانند روسیه و برزیل با بحران اقتصادی مواجه اند.

این شرایط سبب شده است، میزان فروش محصولات پتروشیمی شرکت باسف در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، نسبت به سال گذشته هشت درصد کاهش یابد و به 4 میلیارد و 357 میلیون دلار برسد. از دیگر پارامترهای موثر می توان به افت قیمت مواد خام، کاهش عرضه و توقف فعالیت برخی واحدها اشاره کرد.

حجم تولید و فروش محصولات شرکت باسف در اروپا، به طور ویژه متاثر از تعطیلی مجتمع تولید مونومر استایرن این شرکت واقع در موئردایک ( Moerdijk ) هلند است. این مجتمع حاصل سرمایه گذاری مشترک باسف و شرکت سنگاپوری Ellba Eastern است.

با این حال این شرکت می گوید: حاشیه سود در اروپا به میزان قابل توجهی بالاتر از آسیا بوده که عمدتا ناشی از فروش محصولات اتیلن اکساید و اتیلن گلایکول واحدهای کراکر بخار است. طی سه ماهه دوم امسال بهای نفتا در شمال غرب اروپا در مقایسه با مدت مشابه پارسال 43 درصد کاهش یافت و به 538 دلار برای هر تن رسید.

از طرفی حاشیه سود متوسط واحدهای کراکر که معیاری از سودآوری این واحدها محسوب می شود؛ در همین مدت از 113 دلار، به 763 دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

تعداد بازدید : ۱,۱۵۵