افزایش سودآوری واحدهای کراکر نفتای آسیا

افزایش سودآوری واحدهای کراکر نفتای آسیا
(دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴) ۱۱:۳۳

واحد های تولید کننده کراکر نفتای آسیا با ظرفیتی مناسب در حال تولید و عرضه محصولات خود هستند.

به گزارش نیپنا به نقل از رویترز، پایین بودن قیمت نفت خام و در نتیجه کاهش هزینه های خوراک واحدهای کراکر نفتای آسیا، همزمان با تاخیر و توقف برخی پروژه های تولید اتیلن که به کمبود عرضه این محصول در بازار دامن زده، سبب افزایش سودآوری تولیدکنندگان اتیلن از نفتا در سال جاری میلادی شده است. 

واحدها کراکر آسیا که زمانی تصور می شد قدرت رقابت پذیری خود را در مقابل رقبای آمریکایی و خاورمیانه -که از گاز طبیعی به عنوان خوراک اولیه بهره می برند- از دست داده اند؛ در حال حاضر به لطف نفت ارزان جایگاه مناسبی پیدا کرده اند و با تمام ظرفیت خود به تولید اتیلن می پردازند.

با توجه به این که طی سال های اخیر بسیاری از سرمایه گذاران پتروشیمی به دلیل نگرانی ها درباره افزایش تولید اتیلن از سوی تولیدکنندگان آمریکایی و خاورمیانه، توسعه واحدهای کراکر نفتا را متوقف کرده بودند؛ افزایش تولید صورت گرفته نمی تواند موجب اشباع بازار این ماده پایه پتروشیمی شود.

کاهش 50 درصدی بهای نفت خام در طول سال گذشته، باعث توقف و به تعویق افتادن بسیاری از پروژه های تولید اتیلن ایالات متحده شد. تحلیلگران معتقدند در شرایط فعلی گاز شیل جذابیت خود را به عنوان خوراک اولیه از دست داده است و انتظار می رود این وضعیت به بالا نگهداشتن سطح تقاضا و افزایش حاشیه سود واحدهای کراکر آسیا طی چند سال آینده کمک کند.

یک سخنگوی شرکت ال جی کمیکال عنوان کرد که در حال حاضر دو واحد کراکر این شرکت با حداکثر ظرفیت خود در حال تولید هستند و دلیلی برای کاهش حجم تولید وجود ندارد. این دو واحد در مجموع از ظرفیتی معادل 2 میلیون و 200 هزار تن در سال برخوردارند.

سرمایه گذاران در چین و خاورمیانه نیز از به تعویق افتادن پروژه های خود برای احداث واحدهای تبدیل زغال سنگ به الفین و کراکرهای گاز طبیعی خبر دادند که می تواند در میان مدت و بلند مدت به کمبود عرضه اتیلن در بازار بینجامد.

تعداد بازدید : ۱,۲۰۴