مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

تولید اوره در وضع مطلوبی قرار دارد

تولید اوره در وضع مطلوبی قرار دارد
(دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۴) ۱۱:۴۱

تولید اوره از سوی مجتمع های پتروشیمی کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در این زمینه تامین نیاز داخلی هیچ کمبودی نداریم.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: در چهار ماه نخست امسال یک میلیون و 308 هزار تن کود اوره تولید شده که از سال گذشته بیشتر بوده است و نیز صادرات کود اوره یک میلیون تن بوده که نسبت به 365 هزار تن 4 ماهه اول سال گذشته افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

علی محمد بساق زاده افزود: پتروشیمی‌های تولید کننده اوره تا امروز با 84 درصد ظرفیت اسمی خود کار کرده‌اند و افزون بر تامین نیاز داخل در زمینه صادرات نیز عملکرد خوبی داشتند.

وی مشکلات ارائه داخلی اوره در مصارف کشاورزی را در وهله اول مشکلات مربوط به حمل‌ و نقل سپس قیمت ‌گذاری محصولات پتروشیمی و در مرحله سوم تفاوت مصرف کود شیمیایی در فصول مختلف دانست و گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید در 2 فصل بهار و پاییز که مصرف بالاست بتواند حجم بالایی از کود اوره را جابجا کرده یا انبار کند.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: مسئله بعدی پرداخت پول به مجتمع‌هاست که زمان زیادی صرف می‌شود تا کود به کشاورز برسد و پول آن برگردد به همین دلیل مذاکره‌ای برای ارائه طرح‌ها از طرف بانک کشاورزی برای پرداخت پول پتروشیمی‌های تولیدکننده انجام شده است.

بساق‌زاده افزود: پیش از این کود اوره را در مقادیر از شمال کشور به صورت سوآپ برای استان‌های شمالی وارد می‌کردیم و در جنوب کشور به شرکت‌های تولیدکننده خارجی تحویل می‌دادیم که این کار به دلیل مباحث مربوط به خصوصی‌سازی متوقف شد اما به تازگی مذاکراتی را برای سوآپ کود اوره در حد 200 هزار تن در سال انجام داده‌ایم.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: برای این کار باید توافقاتی میان جهاد کشاورزی و تولیدکنندگانی مانند پتروشیمی پردیس یا شرکت بازرگانی پتروشیمی صورت بگیرد.

وی با بیان این که زمانی که این واحدها دولتی بودند این کار بسیار راحت‌تر بود اما بعد از خصوصی شدن کار تا حدودی مشکل‌تر شده است، گفت: اوره خریداری شده از شمال کشور تا حدودی ارزان‌تر است اما در هر صورت جهاد کشاورزی کود اوره را به صورت یارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار داده است.

بساق‌زاده با بیان اینکه تا امروز سالانه 1.8 تا 2 میلیون تن در سال کود اوره در داخل کشور مصرف شده است، گفت: از سال 90 به بعد ابتدا حواله پول به پتروشیمی‌ها پرداخت و سپس کود به جهاد کشاورزی تحویل داده شده است و مطالبات باقیمانده شرکت‌های پتروشیمی مربوط به سال‌های 86 تا 89 است که در واقع مبلغ یارانه دولت برای خرید این کودها بوده است.

تعداد بازدید : ۲,۰۶۳