چابهار به قطب صنعت پتروشیمی ایران بدل می شود

چابهار به قطب صنعت پتروشیمی ایران بدل می شود
(یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴) ۱۳:۲۹

مسئول سایت شهرک پتروشیمی مکران چابهار گفت: سالانه با تولید ٢٣ میلیون تن محصولات پتروشیمی، چابهار در سواحل مکران به عنوان قطب توسعه صنعت پتروشیمی نقش بزرگی در اقتصاد ملی کشور ایفا خواهد کرد.

به گزارش نیپنا به نقل از شانا، حسن ملک اسماعیلی (پنجشنبه ٢٩ مرداد ماه) در جمع خبرنگاران افزود: قرار است مجتمع بزرگ پتروشیمی چابهار با ١١ میلیارد دلار سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی به بزرگترین مجموع تولید محصولات پتروشیمی در منطقه تبدیل شود که در فاز نخست آن این مجتمع سالانه دو میلیون و ١٠٠ هزار تن محصول پتروشیمی خشک و ٦ میلیون تن محصول پتروشیمی مایع تولید و به بازار هدف در جهان صادر کند.

وی با بیان این که این مجتمع عظیم پتروشیمی در منطقه چابهار در سه فاز ساخته می شود، اظهار کرد: طبق زمان بندی های انجام شده فاز نخست این مجتمع در نیمه دوم سال ٩٨ کار خود را آغاز می کند و تمام این مجتمع از سوی بخش خصوصی در زمینی به وسعت یکهزار و ٢٠٠ هکتار  (١٢ میلیون مترمربع) ساخته می شود.

اسماعیلی تصریح کرد: با توجه به شرایطی که پس از توافق هسته ای بوجود آمده تاکنون چند هیئت سرمایه گذاری از کشورهای ژاپن، هند و چین برای انجام سرمایه گذاری در این مجتمع پتروشیمی به چابهار سفر کرده اند تا شرایط لازم را برای سرمایه گذاری در مجتع پتروشیمی مورد بررسی قرار دهند.

وی ادامه داد: طبق برآوردهای انجام شده قرار است پس از تکمیل فاز نخست آن سالانه پنج میلیارد دلار محصولات پتروشیمی از این مجتمع به خارج از کشور صادر شود و با تکمیل سه فاز برای ٢٠ هزار نفر به صورت مستقیم و برای ٦٠ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می شود.

مسئول سایت شهرک پتروشیمی مکران چابهار با اشاره به مزیتهای تکمیل فاز دوم این مجتمع پتروشیمی تصریح کرد: با تکمیل و آغاز بکار فاز دوم این مجتمع در سال ٩٩ پیش بینی می شود که سالانه ٦ میلیارد دلار محصولات پتروشمی دیگر نیز به خارج از کشور صادر شود و با اتصال شبکه حمل و نقل چند وجهی ریلی، هوایی، دریایی و زمینی و ساخت انبارها و مخازن بزرگ صادرات این محصولات با توجه به موقعیت استراتژیک چابهار در نزدیکی اقیانوس، صادرات این محصولات بیش از پیش تسهیل شود.

اسماعیلی اظهار کرد: همسو با ساخت این مجتمع بزرگ پتروشیمی شرکت توسعه نگین مکران به دنبال نشست هیئت دولت در زاهدان و انتخاب منطقه آزاد چابهار به عنوان قطب عادی صنعت پتروشیمی کشور قرار است در این مجتمع تولید محصولات پتروشیمی اوره آمونیاک، متانول، متانول آمونیاک، انواع الفین، آروماتیک و کریستال ملامین تولید شود که بعنوان خوراک مجمتع های پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: در این مجتمع ساخت حدود ٣٠ واحد پایین دستی پیش بینی شده و قرار است در این مجتمع به تکمیل زیرساختهای مورد نیاز و حفظ محیط زیست دریایی و منطقه برنامه های ویژه ای به مورد اجرا گذاشته شود.

اسماعیلی ادامه داد: با تکمیل فاز سوم مجموع تولید محصولات پتروشیمی در این مجموعه ٢٣ میلیون تن محصول در سال خواهد بود که ٢٠ میلیون تن آن صادر خواهد شد و چابهار از این پس به هاب پتروشیمی کشور تبدیل خواهد شد.

وی افزود: طبق قرارداد ٨٠٠ میلیارد تومانی که بین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت توسعه نگین مکران به امضا رسیده مکان مناسبی به وسعت ٢٠ هکتار در منطقه بندری چابهار برای ساخت مخازن و انبارهای ذخیره در نظر گرفته شده تا محصولات پتروشیمی این مجتمع به بازارهای جهانی صادر شود.

اسماعیلی گفت: برای استفاده از این موقعیت قرار است تمام زیربناهای مورد نیاز حمل و نقل ریلی، دریایی، زمینی و هوایی در این منطقه تکمیل شود تا به موازات شروع به کار این مجتمع پتروشیمی از این امکانات به نفع افزایش پتروشیمی کشور استفاده شود و از یک سوم ظرفیت بنادر اسکله های شهید بهشتی و کلانتری بندر چابهار برای صادرات این محصولات استفاده شود.

مسئول سایت شهرک پتروشیمی مکران چابهار با بیان این که صنعت پتروشیمی کشور در سالهای گذشته عقب مانده است، گفت: به همین منظور دولت تدبیر و امید با رفع تنگناهای موجود درصدد است با ایجاد این مجتمع عظیم پتروشیمی در چابهار عقب ماندگی ها را جبران کند.

وی گفت: فروش هر بشکه نفت هم اکنون بیش از ٥٠ دلار درآمد ارزی برای کشور دارد که اگر مقدار آن به یک تن برسد ٣٥٠ دلار نصیب کشور می شود اما با تبدیل آن به محصولات پتروشیمی که در صنایع پیشرفته نیز کاربرد زیادی دارد بیش از یکهزار دلار درآمد ارزی را نصیب کشور می کند.

تعداد بازدید : ۱,۹۵۱