ایران قطب تولید متانول و پروپیلن منطقه می شود

ایران قطب تولید متانول و پروپیلن منطقه می شود
(شنبه ۳۱ اَمرداد ۱۳۹۴) ۱۱:۲۹

همزمان با روند رو به رشد توسعه صنعت پتروشیمی ایران تا افق 1404 ایران به قدرت بزرگ پتروشیمی منطقه تبدیل خواهد شد.

محمدحسن پیوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: با ایجاد زیر ساختهای لازم برای تبدیل متانول به پروپیلن فرصتی جدید برای تحق  اهداف صنعت پتروشیمی فراهم می شود و به عنوان عامل اصلی توسعه صنایع میانی، پایین دستی، اشتغال و باعث جذب سرمایه گذاری می شود.

پیوندی با بیان این که کمبود پروپیلن کشور از طریق تبدیل متانول به پروپیلن برطرف خواهد شد، گفت: حجم متانولی که کشور در پنج سال آینده خواهد داشت و تولید آن به حدود 20 میلیون تن خواهد رسید، می تواند در مسیر توسعه زنجیره ارزش و تولید پروپیلن و مشتقات آن به کار گرفته شود و افزون بر تامین نیاز داخل در زمینه صادرات نیزبر اقتصاد کشور تاثیر گذار باشد. 

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در آینده حجم زیادی اتیلن در کشور تولید  می شود و بعد از دسترسی به منابع عظیم پارس جنوبی حجم زیادی اتان در دسترس  خواهد بود و با توجه به این که اتیلن و پلی اتیلن زیادی در کشور تولید کرده ایم  افق جدیدی در صنعت پتروشیمی ایران را شاهد خواهیم بود. 

وی ادامه داد: بیشتر صنایع پایین دستی پتروشیمی که توسعه‌ آنها را هدف قرار داده‌ایم، نیازمند پروپیلن هستند. همه شیمیایی ها و پلیمرهای ترکیبی مثل پلی اورتان موادی وابسته به پروپیلن هستند، به عنوان مثال برای تولید مواد شیمیایی مثل پلی کربنات به واردات فنول و استون نیازمندیم در صورتی که هر دو این مواد برای تولید، نیاز به پروپیلن دارند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: با توجه به گشایش اعتبارات اسنادی (ال سی‌ های) کشور چین تا پنج سال آینده حدود 20 میلیون تن به ظرفیت تولید متانول کشور افزوده می شود، از این رو باید از امروز به فکر توسعه صنایع تکمیلی متانول باشیم ضمن این که امید داریم بخشی از متانول تولید شده به پروپیلن تبدیل شود.

ییوندی اظهار کرد: با افزایش میزان متانول نه تنها نیاز داخلی تامین می شود بلکه بازارهای خارجی تحت تاثیر این عرضه قرار می گیرد و قیمتها تغییر خواهد کرد و باید از حالا به فکر تبدیل متانول به پروپیلن و ارزیابی بازارهای آن باشیم و بخش خصوصی را برای حضور در این بازار ترغیب کنیم. 

تعداد بازدید : ۲,۳۴۱