رشد 4 درصدی تولید محصولات پتروشیمی در 4 ماه نخست امسال

رشد 4 درصدی تولید محصولات پتروشیمی در 4 ماه نخست امسال
(سه شنبه ۲۷ اَمرداد ۱۳۹۴) ۱۲:۰۴

تولید انواع محصولات پتروشیمی در 4 ماه نخست سال 1394 رشدی 4 درصدی را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز سه شنبه (27 مرداد ماه ) در نشست خبری اظهار کرد: خوشبختانه با برنامه ریزی های انجام شده روند تولید در مجتمع های پتروشیمی در حال افزایش است بطوری که تا پایان تیرماه 18 میلیون تن محصول تولید و روانه بازار شده است.

علی محمد بساق زاده افزود: مجتمع های تولیدی در عسلویه رشد 7 درصدی، در ماهشهر رشد 1 درصدی و در سایر مناطق رشدی 3 درصدی را داشتند که بطور میانگین 4 درصد رشد تولید را داشته اند.

وی ادامه داد: مجتمع های پتروشیمی مهر،لاله، شیراز، خراسان، شازند،کرمانشاه،خارک و پلیمر کرمانشاه بالای 90 درصد ظرفیت اسمی خود در 4 ماه نخست امسال تولید داشتند و مجتمع های مارون، نوری، پردیس،آریاساسول، تبریز، اصفهان، غدیر، ایلام، کارون، فارابی، رازی، آریافسفریک و ارومیه نیر حدود 10 درصد بیشتر نسبت به مدت مشابه پارسال محصول تولید کردند.

بساق زاده با بیان این که مجتمع هایی که نتوانستند برنامه های تولیدی خود را محقق کنند دلایلی مختلف داشتند که 44 درصد به دلیل کمبود خوراک،28درصد کارهای عملیاتی و 16.5رصد نیز به علت مشکلات فرایندی بوده است.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: فاز 2 پتروشیمی فجر،سولفور زدائی پتروشیمی نوری، مجتمع تخت جمشید ماهشهر  و نیز واحدهای بوتن 1 و پلی اتیلن لرستان، اسید سولفوریک پتروشیمی ارومیه و نیز فاز 2 کاویان و نیروگاه فاز 1 دماوند بزودی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت و باید این طرح های توسعه ای واحد اوره و آمونیاک پتروشیمی شیراز،  فاز دوم خط لوله اتیلن غرب و  واحد ام.ای. جی پتروشیمی مروارید نیز آخرین مراحل پیش راه اندازی را سپری می کنند.

 وی افزود: تامین نیاز داخل اولویت نخست صنعت پتروشیمی است و مجتمع ها پس از رفع نیارهای داخلی می تواننند اقدام به صادرات کنند و نظارت های لازم در این زمینه اعمال می شود.

بساق زاده تصریح کرد: فروش داخلی در 4 ماه نخست امسال4 میلیون 400 هزار تن به ارزش بیش از 86 هزار میلیارد ریال بوده است و در این مدت 6.5 میلیون تن صادرات و به ارزش 3.6 میلیارد دلار محقق شده است.

وی ادامه داد: در 4 ماه نخست امسال صادرات نسبت به مدت مشابه پارسال 10 درصد رشد داشته است.

بساق زاده با بیان این که پتروشیمی نوری17 درصد ، زاگرس 14 درصد و  بندر امام 11.2 سهم صادرات را در اختیار داشتند گفت: در زمینه تامین نیاز داخل نیز پتروشیمی پارس 13.3 نوری11.5 و مارون 9 درصد از سهم داشتند. 

وی افزود: با هماهنگی های انجام شده فازهای4 و 5 و نیز 9و 10 پارس جنوبی همکاری و تعامل خوبی با شرکتهای پتروشیمی داشته اند و قرار است حجم خوراک ارسالی از این فازها همزمان با فازهای 12،15و16 و نتیز 17 و 18 رشد را تجربه کند.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره صادرات ریفرمیت از سوی مجتمع های پتروشیمی بندر امام و نوری گفت: ریفرمیت این پتروشیمی ها صادر نمی شود بلکه  به محصول آروماتیکی تبدیل و سپس صادر می شود.


تعداد بازدید : ۲,۳۱۷