آمادگی ایتالیا برای بازگشت به صنعت پتروشیمی ایران

آمادگی ایتالیا برای بازگشت به صنعت پتروشیمی ایران
(پنج شنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۳۷

وزیر نفت گفت: سفر هیئتهای سیاسی و تجاری به ایران چراغ سبز دولتها به شرکتها و بخش خصوصی برای فعالیت در ایران است.

به گزارش نیپنا، بیژن زنگنه بعدازظهر دیروز (چهارشنبه، ١٤ مرداد) پس از دیدار با هیئت سیاسی و اقتصادی ایتالیا در جمع خبرنگاران با بیان این که توسعه روابط در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی مهمترین محور این مذاکرات بوده است، گفت: ایران در گذشته با شرکت های ایتالیایی در توسعه فازهای پارس جنوبی و میادین نفتی جنوب ایران همچون میدان دارخوین مشارکتهای موفقی داشته است.

وزیر نفت محور دیگر مذاکره با هیئت ایتالیایی را بحث پتروشیمی عنوان کرد و گفت: از شرکتهای ایتالیایی برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران دعوت کردیم، زیرا ایران قصد دارد بار دیگر با همکاری و سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در این صنعت جهش جدیدی ایجاد کند.

وی با یادآوری این که شرکتهای ایتالیایی پیش از تحریم های بین المللی بر ضد صنعت نفت در حوزه پتروشیمی فعالیت قابل توجهی داشتند، تصریح کرد: پیش از تحریم ها، شرکت های ایتالیایی در ساخت واحدهای پتروشیمی، در اختیار گذاشتن دانش فنی، تجهیزات و فاینانس پروژه های پتروشیمی حضور موفقی داشتند.

زنگنه محور سوم مذاکره با هیئت ایتالیایی را ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت با مشارکت شرکتهای ایرانی - ایتالیایی عنوان کرد و گفت: ساخت این تجهیزات نه تنها برای بازار ایران بلکه برای تامین نیازهای بازارهای منطقه خواهد بود.

وی با بیان این که بر اساس مذاکرات صورت گرفته قرار شد این روال برای آینده ادامه پیدا کند، افزود: صنعت نفت هم اکنون در حوزه دریای خزر و افزایش بازیافت نفت به همکاری شرکتهای ایتالیایی نیاز دارد.

زنگنه با اشاره به این که پالایشگاههای نفت ایتالیا پیش از تحریمهای بین المللی  از نفت ایران استفاده می کردند، گفت: با تغییر اوضاع و برداشته شدن این تحریم ها دوباره امکان صادرات نفت ایران به عنوان خوراک پالایشگاههای این کشور فراهم خواهد شد.

وزیر نفت با بیان این که در این گونه سفرها کلیات توسعه همکاری ها بررسی می شود؛ حضور هیئتهای سیاسی و تجاری به ایران را چراغ سبز دولتها به شرکتها و بخش خصوصی برای فعالیت در ایران دانست و تصریح کرد: دولتهای اروپایی تلاش می کنند تا پوشش بیمه ای را برای فعالیت شرکتها برقرار کنند؛ ضمن این که ما نیز شرکتهایمان را برای دیدار و گفتگو با طرفهای اروپایی سازماندهی کردیم تا مذاکره کنند و زمینه های حصول توافق را فراهم کنند.

به گزارش نیپنا، وزیر امور خارجه ایتالیا در کنار فدریکا گوئیدی، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا چهارمین هیئت بلندپایه اروپایی هستند که ظرف دو هفته گذشته وارد تهران شده است. پیش از او، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، زیگمار گابریل، قائم مقام صدراعظم آلمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران آمده بودند.

ایتالیا در سالهای پس از انقلاب اسلامی، همکاری گسترده ای با ایران در بخشهای دولتی و خصوصی داشته و از جمله کشورهای اروپایی است که همواره از شرکای تجاری قوی کشورمان بوده است. با توجه به ظرفیتهای قابل توجه موجود، زمینه برای احیا و تقویت بیش از پیش روابط دو کشور وجود دارد.



تعداد بازدید : ۱,۹۶۵