مقاره در گفتگو با بسپار : خواست ما هم صدایی تشکل هاست

مقاره در گفتگو با بسپار : خواست ما هم صدایی تشکل هاست
(دوشنبه ۵ اَمرداد ۱۳۹۴) ۱۰:۴۹

ایران پلاست مهم ترین رویداد صنعت پلاستیک در کشور است. از نخستین سال برگزاری این نمایشگاه تا امروز فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته و در هر دوره به طور طبیعی، با کنش و واکنش هایی از سوی برگزارکنندگان و دست اندرکاران این صنعت همراه بوده است.

در طول این سالها همواره بحث واگذاری برگزاری نمایشگاه به هسته ای شامل نمایندگان و تشکل های صنایع مرتبط مطرح بوده که تا امروز هیچ گاه نزدیک به عملیاتی شدن هم نبوده است. در این مسیر چنانکه در بسپار پیشتر هم اشاره کرده ایم عدم توجه تشکل ها به بحث های محتوایی و متنی (در مقابل عملکردهای صرفا اجرایی) و متاسفانه عدم همصدایی آنان موجبات تکرار روندهای قبلی را فراهم آورده است. 

بسپار به عنوان عضوی در بدنه صنایع پلیمر از زمان اعلام برگزاری زمان (به شدت تغییریافته) نمایشگاه، تلاش کرده است تا نظرات خود را به صورت روشن منتشر کند، چنانکه در نامه ای نیز به مدیر شرکت ملی صنایع پتروشیمی دارنده مجوز برگزاری نمایشگاه و مدیر این دوره از نمایشگاه نیز اعلام کرده است. بدون حضور و مشارکت در تمام ارکان و امور نمایشگاه قطعا شاهد برگزاری نمایشگاهی در خور این صنعت نخواهیم بود. 
گفت و گوی ما با محمد مقاره، مدیر دهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست بسیاری از نقاط تاریک دست کم تا امروز را روشن می کند. 

*** 

بسپار- آقای مقاره شما پیشتر در روابط عمومی پتروشیمی تا جایی که البته ما در جریان هستیم در ارتباط با رسانه ها و خبرنگاران بوده اید و از این جهت همکار قدیمی محسوب می شوید. برای اطلاع خواننده های بسپار که این روزها به واسطه تصدی شما بر مدیریت ایران پلاست از شما زیاد می شوند، خود را بیشتر معرفی و از سوابق خود بفرمایید. 
مقاره: من فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران هستم. از سال 78 به عنوان گوینده و از سال 80 تا 87 به عنوان گوینده و سردبیر بخش های مختلف خبری شبکه خبر، در صدا و سیما مشغول به کار بودم. از سال 84 تاکنون نیز در روابط عمومی پتروشیمی در بخش های ارتباط با رسانه ها و سایت روابط عمومی فعال هستم و به صورت همزمان به عنوان معاون رییس کل روابط عمومی (در هر دو دوره مدیریت آقای زنوزی) مشغول فعالیت بودم. از دوره پنجم تا نهم نمایشگاه ایران پلاست هم در کنار نمایشگاه حاضر و از نزدیک در جریان روند برگزاری نمایشگاه بودم؛ گرچه مدیریت نمایشگاه در این مدت سه دوره برعهده ی آقای زنوزی و یک دوره برعهده آقای جشنی بوده است. 

بسپار- چه طور شد که مسوولیت روابط عمومی NPC و نیز نمایشگاه ایران پلاست را پذیرفتید؟ 

مقاره: من و آقای زنوزی همزمان در شبکه خبر کار می کردیم. پس از حضور ایشان در روابط عمومی و دعوت از من به کار، وارد روابط عمومی شدم. 
پس از رفتن آقای زنوزی، آقای شعری مقدم من را به عنوان سرپرست معرفی کردند. احساس می کنم روال ایشان در مدیریت، بحث جانشین پروری است و سعی می کنند در هر واحدی، نیروی بعدی را که در آن واحد به عنوان جانشین تربیت شده به عنوان مدیر استفاده کنند. همین روال در روابط عمومی نیز پیش گرفته شد و به من لطف کرده و اعتماد کردند و چون من به مدت طولانی معاون آقای زنوزی بودم، این پست را به من دادند. 

بسپار- از تاریخچه نمایشگاه ایران پلاست بگویید که هم اکنون به دوره دهم خود رسیده است. چه طور شد که پتروشیمی برگزاری نمایشگاه را عهده دار شد؟ تشکل ها معتقد هستند مستقلا باید نمایشگاه برگزار کنند. به نظر شما چرا تا به حال این موضوع عملی نشده است؟ 
مقاره: آقای مهندس نعمت زاده بنیان گذار نمایشگاه بوده اند. در دوره های اول و قبل از خصوصی شدن مجتمع های پتروشیمی، شرکت پتروشیمی تولید کننده محصولات پتروشیمی بود. بنابراین تامین خوراک صنایع پایین دستی و تکمیلی برعهده شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود. در نظر گرفتن نیاز به سر و شکل دادن به بازار داخلی و عرضه محصولات در بازار داخلی علاوه بر بازار خارجی در آینده، توسعه صنعت پایین دستی برای ایجاد زمینه رقابت با صنایع خارج کشور و همچنین توسعه بازار داخلی و امکان رقابت با بازار خارجی، همه عوامل موثری برای تشکیل این نمایشگاه و هدفی بود که مهندس نعمت زاده از راه اندازی این نمایشگاه پیگیری می کردند. 
بعد از برگزاری چند دوره اول نمایشگاه، کم کم تشکل ها قوت و قدرت بیشتری گرفتند و با توجه به اینکه سایر نمایشگاه ها را اتحادیه ها و تشکل های بخش خصوصی برگزار می کنند، به این نتیجه رسیدند که چرا خودشان برگزارکننده نمایشگاه نباشند. اما شاید هنوز به قدری قوی نشده بودند که این مجوز به آن ها اعطا شود. بعد از اینکه شرکت صنایع پتروشیمی براساس اجرای اصل 44 تمام مجتمع های تولیدی خود را واگذار کرد، نقش فروش و تامین مواد اولیه توسط پتروشیمی نیز تغییر کرد و در حال حاضر وظیفه ی توسعه صنایع پتروشیمی در کشور را دارد. اما در این وظیفه جدید توسعه صنایع تکمیلی و پایین دستی نیز دیده شد و در قانون نفت هم آمده است. شرکت صنایع ملی پتروشیمی قصد دارد به طور مستقیم وارد توسعه صنایع پایین دستی شود و همانقدر که صنایع بالا دستی را تاکنون توسعه داده، صنایع میانی و پایین دستی را هم توسعه دهد. نمایشگاه ایران پلاست نیز ابزار خوبی برای کمک به شرکت ملی پتروشیمی برای رسیدن به این هدف است. اما ما در شرکت ملی صنایع پتروشیمی علاقه مند به استفاده از توان تمام تشکل های خصوصی در نمایشگاه هستیم. اگر تشکل ها بتوانند به جمع بندی و هم افزایی برسند که صدای واحدی داشته باشند، تمام تشکل های شرکت کننده در نمایشگاه می توانند مجموعه ای را تاسیس کنند تا از سال 99 بتوانیم شرکت سهامی نمایشگاه را قانع کنیم که تشکل ها توانایی برگزاری نمایشگاه را دارند و پس از آن شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نمایشگاه ها با هم اقدام به برگزاری نمایشگاه کنند. و تشکل ها نیز به عنوان ذینفعان اصلی نمایشگاه در برگزاری آن نقش داشته باشند. ما از این موضوع استقبال می کنیم که تشکل ها در برگزاری نمایشگاه سهم داشته باشند و باید مقدماتش را فراهم کرد و ما هم آماده کمک هستیم، البته دوستان باید قبلش به یک هم افزایی و جمع بندی و صدای واحد برسند. در دوره گذشته تعدادی سالن در اختیار تشکل های مختلف قرار دادیم. انجمن های مختلف را دعوت کردیم. تعدادی حتی نتوانستند به توافق برسند که یک سالن را مدیریت کنند. از طرف دیگر اعضای یکی از انجمن هایی که سالن در اختیار داشتند، به ما اعتراض کردند و شکایات زیادی مبنی بر عدم رعایت عدالت در واگذاری غرفه ها به ما داده شد. این تجربه نشان داد هنوز مسائل و مشکلاتی وجود دارد. البته معتقدم باید پیش برویم و نباید به خاطر این مسائل کل قضیه را منتفی کنیم و بگویم تشکل ها ظرفیت این کار را ندارند. کم کم باید این تجربه صورت گیرد تا تشکل ها نیز موانع و مشکلات را بشناسند و بتوانند این کار را انجام دهند. 
البته موانع دیگری نیز وجود دارد، مثلا شرکت سهامی نمایشگاه ها الزام دارد که در نمایشگاه های سطح A و A+ حتما جانمایی اینترنتی انجام شود. امسال نیز جدی تر این مساله را در نظر می گیرند و ممکن است نتوانیم امسال سالن در اختیار تشکل ها بگذاریم که خودشان آن را پرکنند و مجبور شویم همه سالن ها را با جانمایی اینترنتی واگذار کنیم. اما به هرحال از حضور نماینده تشکل ها در شورای سیاست گذاری نمایشگاه استقبال می کنیم. تا بتوانیم از این طریق دیدگاه ها و نظرات دوستان را در برگزاری بهتر نمایشگاه مدنظر قرار دهیم. ضمن اینکه به هرحال به همفکری تشکل ها نیاز داریم. چون آن ها شرایط بازار خود را می شناسند و می توانند به ما مشاوره خوبی در برگزاری نمایشگاه بدهند و بگویند چه فعالیت هایی برای برگزاری بهتر و پربارتر نمایشگاه نسبت به دوره های گذشته انجام شود. 

بسپار- اولین اطلاع رسانی ها در خصوص ایران پلاست دهم که از نظر موقعیت زمانی هم به دلیل توافقات عرصه بین المللی قطعا جایگاه ویژه ای خواهد داشت، با بازتاب های مثبت همراه نبود به دلیل تاریخ اعلام شده برای برگزاری. این تاریخ چگونه و چرا اعلام شد؟ 
مقاره: به همه برای ایراد به تاریخ حق می دهم، ضمن اینکه خودم نیز تاریخ را مناسب نمی دانم. من دو نظر کلی دارم هر نمایشگاهی که می خواهد معتبر باشد باید تقویم ثابت و مشخص برای همیشه داشته باشد. نکته دوم این است که فروردین ماه به خصوص برای شرکت کنندگان ایرانی تاریخ بسیار بدی است. البته در این تاریخ، 18 سال نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی که بزرگترین نمایشگاه بین المللی ایران است با حضور شرکت های بزرگ داخلی و خارجی برگزار شده و نشان می دهد هر چقدر که تاریخ بد باشد به معنای انجام نشدن کار نیست. بالاخره با کیفیت خوب هم می توان نمایشگاه را برگزار کرد ولی مشکل است. بزرگترین مشکل نیز برای ما به عنوان برگزارکننده نمایشگاه و مجری نمایشگاه است. دوستان می خواهند غرفه خود را بر پا کنند اما ما باید 700 الی 800 شرکت را هماهنگ کنیم. برای این کار ما از لحاظ زمانی اسفند و فروردین را نداریم یعنی باید همه کارها را تا بهمن انجام دهیم. آن هم در کشوری که همه کارها دقیقه نودی است و این حداکثر فشار را به ما وارد می کند و بیشتر مشکلات برای ما است. بنابراین مخالف اصلی تاریخ ما بودیم. شاید بی اعتمادی بین دوستان نسبت به شرکت صنایع پتروشیمی وجود دارد و فکر می کنند ما اینجا نشستیم و با نگاه از بالا برای صنعت پلاستیک تصمیم می گیریم. از همین جا اعلام می کنم که اینگونه نیست و نگاه ما نگاه همکاری و هم افزایی است و دنبال ابلاغ و اعلام تاریخ نبودیم. دوستان شاید مدنظرشان این باشد چرا از ما نظرخواهی نکردید، حقیقتش وقتی آمدم این مکاتبات انجام شده بود. به دلیل همزمانی مهرماه (تاریخ قبلی ایران پلاست) با نمایشگاه K آلمان و اینکه در صورت برگزاری در آن زمان شرکت کنندگان خارجی که حضورشان اهمیت زیادی در نمایشگاه دارد و وجهه بین المللی آن ها بر نمایشگاه تاثیر دارد، تقریبا هیچکدام شرکت نمی کردند و بازدیدکننده خوبی هم نمی توانستیم برای نمایشگاه داشته باشیم. فکر می کنم بعد از برگزاری نمایشگاه در آن تاریخ اعتراضاتی شنیده می شد که تاریخ مناسبی نبوده است. بنابراین پیش از آمدن من، توسط مدیریت قبلی نمایشگاه مکاتباتی با شرکت سهامی نمایشگاه ها انجام شده بود که تاریخ بهتری را به ما بدهند. آقای اسفهبدی نیز با نظر مثبتی که روی نمایشگاه دارند نوشته بودند که با نظر مثبت بررسی شود. نکته دیگر این است که سال آینده از 18 خرداد تا 18 تیر نیز ماه رمضان است. بنابراین تاریخی که می توانستیم برگزار کنیم تا با K خیلی تداخل نداشته باشیم، قبل از دهه اول خرداد می شد. نیمه اردیبهشت نیز نمایشگاه نفت و گاز بود که قابل جا به جا کردن نبود بنابراین تنها در سه تاریخ هفته اول اردیبهشت، هفته آخر اردیبهشت و هفته اول خرداد نمایشگاه قابل برگزاری بود پیشنهاد اولیه ما 27 تا 31 اردیبهشت و پیشنهاد بعدی هفته اول خرداد و پیشنهاد آخر هفته اول اردیبهشت بود. شرکت سهامی نمایشگاه ها همه این تاریخ ها را بررسی کرد. در حال حاضر تقویم نمایشگاهی ما 70 نمایشگاه در طول سال دارد. با توجه به اینکه دو ماه ونیم از سال (ماه مبارک رمضان و از 15 اسفند تا 15 فروردین و فکر کنم در دهه محرم) نمایشگاهی برگزار نمی شود، طی نه ماه و نیم باید 70 تا نمایشگاه برگزار شود یعنی هر ماه 7 تا 8 نمایشگاه. هر نمایشگاه تقریبا از زمان شروع تا انتها حداقل 7 الی 8 روز طول می کشد. به معنای اینکه در هر بازه نمایشگاهی دو تا سه نمایشگاه به صورت همزمان برگزار می شود چون بعضی از نمایشگاه ها سالن های کمتری را می گیرند. در همه ی تاریخ های پیشنهادی ما دو تا سه نمایشگاه برگزار می شد. در بعضی از این تاریخ ها نمایشگاه هایی بسیار بزرگ که کل فضای نمایشگاه را زیر بار می برند برگزار می شد و شرکت سهامی نمایشگاه ها باید با آن ها مذاکره می کرد و قانعشان می کرد تا نمایشگاه خود را تغییر دهند. البته این کار صورت گرفت اما با توجه به برگزاری سالانه این نمایشگاه ها و این نکته که حق هم نبود ما که دولتی هستیم تاریخ نمایشگاه بخش خصوصی را به زور جابه جا کنیم، متاسفانه موفق به گرفتن این تاریخ ها نشدیم. پس، از شرکت سهامی نمایشگاه ها خواستیم تاریخی را به ما پیشنهاد کنند. هفته آخر فروردین پیشنهاد آن ها بود که ما خیلی مقاومت کردیم اما در نهایت هیچ تاریخ دیگری نبود.
در نتیجه با توجه به همه پیگیری های ما این تاریخ به دست امد که من هم اذعان کردم که تاریخ خوبی نیست. شاید برداشت دوستان این بوده که ما تاریخی انتخاب و اعلام کردیم و نظر آن ها لحاظ نشده و موجب جبهه گیری در بین دوستان شد. 

بسپار- روز گذشته، جلسات مشترکی میان تشکل ها و سپس میان نمایندگان آنها و شما برگزار شد، نتیجه آن چه بود؟ 
مقاره: جلسه دیروز فرصت خوبی بود تا همه دوستان نظرات خود را بیان کنند. تقریبا تمام تشکل ها و مدعوین تهرانی آمده بودند و از همه تشکر می کنم. گرچه ما از همه تشکل های شهرستانی هم دعوت کرده بودیم، اما با توجه به بعد مسافت شاید برایشان مقدور نبوده که حضور داشته باشند. من وقتی زمان جلسه را اعلام می کردم مطلع نبودم که در اتاق بازرگانی نیز خود تشکل ها در همان ساعت جلسه دارند. بعد دوستان لطف کردند و ساعت جلسه را تغییر دادند. از من نیز برای حضور در جلسه دعوت کردند اما بهتر دانستم که من در آن جلسه نباشم تا در غیاب من بهتر به جمع بندی و تصمیم واحد برسند تا در جلسه با ما به صورت جمع بندی شده نظراتشان را مطرح کنند که کار بهتر پیش رود. همینطور هم شده بود و دوستان جمع بندی کرده بودند. سه درخواست داشتند. یک حضور در شورای سیاست گذاری که پیش از درخواست دوستان ما در شرکت ملی صنایع پتروشیمی به این نتیجه رسیده بودیم و آقای شعری مقدم به عنوان رییس شورای سیاست گذاری تاکید بر این داشتند که دو نفر از تشکل ها حتما در شورا حضور داشته باشد. مورد دیگر اجرای نظام نامه بود که بحث خاصی نیست و ما در خدمت دوستان هستیم و درخواست سوم هم تغییر تاریخ نمایشگاه بود. در جلسه دیروز با نمایندگان تشکل¬ها، تمام این توضیحات داده شد و گفتم که تغییر تاریخ دست ما نیست بلکه شرکت سهامی نمایشگاه ها مشخص کننده تاریخ است، اما باز دوستان معتقد بودند که تاریخ نمایشگاه قابل تغییر است. قرار شد دوستان در یک بازه ی سه هفته ای پیگیری کنند تا بتوانیم جلسه ای در رابطه با تغییر تاریخ با مهندس نعمت زاده داشته باشم و حتی در صورت لزوم آقای شعری مقدم نیز کمک کنند. ما هم از این موضوع استقبال می کنیم اما به دوستان نیز گفتم با توجه به اینکه شرکت کنندگان خارجی یکسال زودتر باید از تاریخ برگزاری باخبر باشند تا وارد برنامه های سالانه خود کنند، باید خیلی زود این کار را انجام دهیم. البته ما به Promoterهای خود تاریخ را اعلام کرده ایم اما در یک بازه ی دو هفته ای تاریخ را می توانیم تغییر دهیم. دوستان جمعی سه نفره را به عنوان نماینده انتخاب کرده بودند که تصورم بر این بود این سه نفر نماینده همه هستند، اما در انتهای جلسه مشخص شد بعضی از دوستان این نمایندگان را قبول ندارند. این مناسب نیست. برای من فرقی نمی کند چه کسانی نماینده باشند، مهم این است که وقتی ما از این نمایندگان استفاده می کنیم بتوانیم مدعی باشیم که صدای حداکثری را جمع کرده ایم. 
اجازه دهید اضافه کنم که این آخرین جلسه ما نخواهد بود گرچه از حضور نمایندگان تشکل ها در شورا استفاده می کنیم اما به هرحال هم افزایی و همفکری همه افراد در برگزاری نمایشگاه موثر است. هر ماه یا هر دو ماه یکبار سعی می کنیم هم اندیشی بگذاریم و دیدگاه همه تشکل ها را تک تک بگیریم تا با توجه به این فضای باز بعد توافق و با مشارکت بیشتر، نمایشگاه خوبی داشته باشیم. 

بسپار- چرا خبرنگاران به جلسه دیروز دعوت نشدند؟ 
مقاره: احساس کردم دوستان خبرنگار هم دلخور شدند. من رسانه ای هستم. در سن 18 سالگی و آغاز دانشجویی هنگام تاسیس خبرگزاری ایسنا من جز شورای مرکزی 15 نفره آن بودم. در واقع جزو اولین خبرنگاران ایسنا بودم. در تمام طول کارم با رسانه ها سر و کار داشتم و رابطه خوبی با آن ها دارم. هدفم این بود که نشستی جداگانه با رسانه ها داشته باشیم و بخواهیم به ما کمک کنند. چون آن ها می توانند بهترین نقش در این زمینه را داشته باشند. نمی خواهیم افتراق رسانه ای داشته باشیم بلکه مایل به استفاده از همه رسانه ها هستیم. می خواستم در جلسه با تشکل ها همه آزادانه و رک نظرات خود را بگویند و نگران چگونگی انعکاس این نظرات در رسانه ها نباشند. فکر می کنم تصمیم بدی نبود چون فضا باز بود و همه شفاف و رک صحبت کردند. البته برای نشست های بعدی ممنوعیتی برای حضور رسانه ها نخواهیم داشت. 
از سوی دیگر دلیل اینکه تا الان با رسانه هایی که خواستار مصاحبه با من بودند گفتگو نکردم این بود که می خواستم سایت نمایشگاه بالا بیاید و حداقل هایی مشخص شود و انحصار رسانه ای ایجاد نکنم. اولین اطلاعات نمایشگاه همزمان برای همه منتشر شود. بعد از این در خدمت همه رسانه ها هستم و با هر رسانه ای که خواستار مصاحبه بود صحبت خواهم کرد. 

بسپار- انتظار شما از رسانه ها چیست؟ 
مقاره: کمک برای برگزاری بهتر نمایشگاه. نقاط ضعف ما را ببینند و از ما انتقاد کنند. تعریف و تحسین شاید موجب خوشحالی شود اما به ما کمک نخواهد کرد. گوشزد نقاط ضعف و اشکالات است که موجب بهبود می شود. 
گاهی ممکن است تصورات اشتباهی پیش آید، قبل از رسانه ای شدن موضوع می توانند دوستان رسانه ای با من تماس بگیرند و توضیح من را بشنوند. این توضیح اگر قانع کننده باشد مشکل حل می شود و در غیر این صورت می توانند موضوع را با توضیح من یا بدون آن منتشر کنند. 

بسپار- در دوره های اخیر ایران پلاست در شورای مشورتی نظر نمایندگان صنعت پلیمر در چگونگی برگزاری ایران پلاست اخذ می شد. این اقدام دست کم مشارکتی نسبی در برگزاری نمایشگاه ایجاد می کرد. آیا این سیاست امسال نیز دنبال خواهد شد؟ به چه شکل؟ 
مقاره: امسال این سیاست بیشتر پیگیری می شود. همان طور که گفتم سه نفر از نمایندگان تشکل ها در جلسات شورای سیاست گذاری که به تناوب هر چند ماه یک بار برگزار می شود حضور خواهند داشت. به صورت فصلی یا دو ماه یکبار نیز با همه تشکل ها جلسه خواهیم داشت تا نظر مشورتی آن ها را بشنویم. 

بسپار- اگر بخواهید به طور خلاصه و در یک بسته جامع از امروز تا زمان برگزاری ایران پلاست فعالیت های آن را تعریف کنید چه خواهند بود؟ 
مقاره: تقویم نمایشگاهی که برنامه روتین است در سایت نمایشگاه به عنوان تاریخ های مهم قرار دارد. ابتدا پیش ثبت نام است مدارکی باید در سایت آپلود شود. در ستاد این مدارک بررسی می شود اصل ما در ستاد اعتماد و درست بودن است و فرض داریم همه مدارکی که در سایت آپلود می شود صحیح است و دنبال اصل مدارک نیستیم. مگر اینکه گزارشی مبنی بر خدشه مدارک به دست ما برسد، در این صورت از آن شرکت درخواست می کنیم اصل مدرک را ارسال کند. 
پس از آپلود مدارک شرکت کنندگان دسته بندی می شوند و شناسه و رمز عبور در اختیارشان قرار خواهد گرفت و می توانند برای ثبت نام اقدام کنند. روال ثبت نام نیز مثل گذشته است. از قبل می توانند نقشه های سالن ها را در سایت ببینند، وارد سایت شده جانمایی کنند و هزینه غرفه را پرداخته و غرفه به نام آن ها می شود. البته ملزوماتی دارد مثلا اطلاعات کارت. کسانی که قرار است در غرفه شرکت کنند، کارت پارکینگ و اطلاعاتی که قرار است در کتاب نمایشگاه رایگان درج شود را وارد کنند. مسوول صحت همه این اطلاعات خود شرکت کنندگان هستند. با توجه به اینکه ثبت نام شهریور ماه است (البته درصورت تغییر زمان برگزاری نمایشگاه ممکن است این تاریخ دستخوش تغییر شود) و تا برگزاری نمایشگاه زمان زیادی است و ممکن است شرکت کنندگان ندانند غرفه دارانشان چه کسانی هستند، مدتی مانده به نمایشگاه سایت را برای ویرایش غرفه داران و کارت پارکینگ باز می کنیم. 
امسال سعی کردیم ثبت نام را خیلی زود انجام دهیم تا فرصت کافی برای انجام کارهای مهم تر داشته باشیم و درگیری با جزئیات ثبت نام نداشته باشیم. تجربه خوب دوره گذشته، حضور هیات های بازدید کننده خارجی بود که رضایت شرکت کنندگان در نمایشگاه را فراهم کرده بود. امسال می خواهیم این موضوع را گسترده تر و بیشتر کنیم و اتفاقا از خود تشکل ها می خواهیم در این زمینه خیلی به ما کمک کنند. چون باید دقیقا بازار هدف آن ها و خریدار واقعی آن ها را بشناسیم و سعی کنیم آن ها را برای بازدید از نمایشگاه دعوت کنیم. سعی می کنیم تسهیلات ویژه ای در اختیار بازدید کنندگان قرار دهیم. از جمله هزینه دو روز اقامت در تهران از منابع نمایشگاه پرداخت می شود تا زمینه ای برای بازدید و حضور آن ها شود. خیلی مهم است در این زمینه تشکل ها به ما کمک کنند که خریداران آن ها را دعوت کنیم. این موضوع مهمترین کاری است که باید در ایران پلاست انجام دهیم که وجهه نمایشگاه تغییر کند. نکته مهم دیگر این است که نمایشگاه برای تولیدکننده و فروشنده ایرانی برگزار می شود و باید تلاش کنیم نمایشگاه به نفع این افراد باشد، گرچه نمایشگاه بین المللی است و 20 تا 30 درصد فضای آن برای شرکت کنندگان خارجی است. اما بیشتر به دنبال دریافت تکنولوژی از خارجی ها هستیم و در کنارش باید خریداران را بیاوریم تا به خریدار صرف محصولات خارجی تبدیل نشویم بلکه بتوانیم محصولاتمان را هم در بازارهای جهانی عرضه کنیم. 
علاوه بر این اهداف عمده، قصد داریم ارزش خدمات را در ایران پلاست بالا ببریم. صنعت نمایشگاهی ما ضعیف است و شرکت سهامی نمایشگاه ها امکانات محدودی برای برگزاری نمایشگاه ها دارد و خود ما باید دنبال ارائه خدمات جدید باشیم. نمایشگاه های معتبر دنیا به صورت متفاوتی برگزار می شوند و ارزش خدماتی که می دهند خیلی بالاتر است. ضمن اینکه بازدید از نمایشگاه های تخصصی مثل نمایشگاه ما نیست. ما نباید افتخار کنیم که مثلا 50 هزار نفر از نمایشگاه ما بازدید کردند بلکه باید به دنبال بازدیدکننده متخصص باشیم. دنبال فراهم کردن زمینه بازدید متخصصان هستیم هرچند بسیار مشکل است. قول نمی دهم در دوره دهم نمایشگاه کاملا موفق شویم اما در حال برداشتن قدم هایی برای رسیدن به این موضوع هستیم. دنبال این هستیم که از قبل متخصصان را ثبت نام اینترنتی کنیم و زمینه بازدید رایگان و اختصاصی آنها را فراهم آوریم. بر روی کارت آن ها تگی بزنیم تا مشخص شود وارد چه سالن هایی شده اند تا بعدا آمار خوبی از نوع بازدید از سالن ها و حتی اگر امکان پذیر باشد غرفه ها را داشته باشم و بدانیم چه متخصصی با چه سوابقی از کجا بازدید کرده است. این موضوع در آمارگیری بعدی و ارائه گزارش به غرفه گذاران کمک خواهد کرد. بحث بعدی ارائه خدمات رفاهی به بازدید کنندگان و غرفه گذاران است. در همه سالن ها اینترنت لانچ و فضای گفتگو برای کسانی که غرفه های کوچک دارند با امکانات پذیرایی فراهم باشد. درب سالن ها از کسانی که وسایل حجیم از قبیل کیف و پوستر دارند تحویل گرفته شود تا راحت بازدید کنند. البته این موارد در ذهن ما است و نمی دانم تا چه حد قابل اجرا است. داشتن راهنماهای تحصیل کرده، قرار دادن برشور و اقلام انتشاراتی متنوعی در اختیار بازدیدکنندگان که حاوی جزئیات سالن ها و شرکت ها باشد، از دیگر برنامه های مد نظر است. در واقع تلاش خواهیم کرد با بالا بردن ارزش خدمات، رضایت بازدیدکنندگان و غرفه گذاران را فراهم کنیم. 
با توجه به اینکه تشکل ها بیشتر در نمایشگاه های خارجی حضور داشتند، از تجارب خود می توانند ایده های بهتری به ما بدهند. از آن ها می خواهم در این زمینه، برای بالا بردن کیفیت خدمات به ما مشاوره دهند. 
به طور خلاصه جذب بازدید کننده متخصص و تبدیل نمایشگاه به بازار کسب و کار جهانی شرکت کنندگان ایرانی در نمایشگاه اهداف اصلی ما هستند. هدف های فرعی دیگری نیز داریم. پیشنهاد دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی به ما، برگزاری پلاست های منطقه ای در خارج از کشور است. مهمترین بازارهای ما عراق و افغانستان و پاکستان و ترکمنستان هستند. علاوه بر اینکه می توانیم بازدید کننده از این کشورها بیاوریم، می توانیم در این بازارها نمایشگاه بزنیم. این موضوع یکی از برنامه های ما برای آینده است. گرچه ما تجربه ای در این زمینه نداریم و عموما این کشورها امن نیستند؛ اما با وجود سختی برای کمک به صنعت کشور، نهادی مثل شرکت صنایع پتروشیمی باید پیش قدم شود و این کار را شروع کند. پس از پیش افتادن کار می توانیم در دوره های بعد آن را به تشکل ها و بخش خصوصی واگذار کنیم. 

بسپار- جلب و جذب غرفه گذار و بازدید کننده با چه الگوهایی انجام می شود؟ 
مقاره: برای داخلی ها از طریق اطلاع رسانی این کار صورت می گیرد. اگر امکان پذیر شد بخشی از طریق تشکل ها در غیر این صورت همه از طریق اینترنتی ثبت نام می کنند. در این زمینه رسانه ها کمک ما هستند تا بتوانیم حداکثر اطلاع رسانی را داشته باشیم. چون شما و چند رسانه دیگر مرجع این صنعت هستید. خواهش می کنم به ما کمک کنید که بتوانیم حداکثر بازار نمایشگاهی را مطلع کنیم تا بتوانند در نمایشگاه شرکت کنند. 
برای خارجی ها با Promoterها و بازاریاب های خارجی قرارداد می بندیم. بعضی از بازارها را به صورت انحصاری واگذار می کنیم و بعضی از بازارها را به چند نفر واگذار می کنیم. خوشبختانه پس از باز شدن فضا، برگزار کننده نمایشگاه K آلمان برای همکاری با ما ابراز علاقه کردند. باب همکاری مجدد در دوره قبل باز شده و قرار شده آن ها به صورت انحصاری در بخشی ار اروپا جذب غرفه گذار انجام دهند. با ایتالیایی ها جداگانه صحبت شده و یک نماینده انحصاری از ایتالیا داریم. درخواست زیاد بوده و فکر کنم بتوانیم حداقل 4500 متر فضای نمایشگاهی خارجی داشته باشیم. 
همان روالی که سال گذشته برای جذب بازدیدکننده واقعی و متخصص داشتیم را انجام خواهیم داد. با هیات های اتاق بازرگانی، رایزن های اقتصادی سفارت خانه ها رایزنی می کنیم. عده ای را نیز خود وزرات صنعت، معدن و تجارت به ما پیشنهاد می کند. از بین اسامی انتخاب می کنیم. بعضی از فروشندگان ایرانی برای جلوگیری از دست رفتن مشتری خود از معرفی آن به ما امتناع می کنند. اما تشکل ها می توانند انجمن دوست در کشور دیگر را دعوت و زمینه بازدید را فراهم کنیم تا زمینه تعامل دو جانبه ایجاد شود. سال گذشته حدود 150 تا 200 میلیون تومان بابت هیات های خارجی هزینه کردیم و امسال هم برای جذب بازدیدکننده متخصص تا دوبرابر این مقدار هزینه خواهیم کرد. البته مشکلات مالی جدی داریم. 

بسپار – احتمال تغییر تاریخ را چند درصد می دانید؟ 
مقاره: بسیار علاقمند به تغییر تاریخ هستم اما با توجه به روندی که طی کرده ایم و همه راه ها را رفته ایم، چندان نسبت به این موضوع خوشبین نیستم. اگر از الان همه تشکل ها و شرکت کنندگان بدانند که سال آینده تاریخ نمایشگاه فروردین است، می توانند برنامه ریزی کنند و کار شدنی است. هدف ما از انجام زودتر کارها نیز به حداقل رساندن مشکلات برگزاری است. برنامه ریزی بهتر و فشردگی بیشتری می طلبد اما می توان نمایشگاه را برگزار کرد. نکته مهم این است که با هم افزایی این کار را انجام دهیم. 

بسپار- آیا ساز و کاری برای مشارکت تشکل ها و سهم هر یک از آن ها در برگزاری نمایشگاه پیش بینی شده است؟ 
مقاره: در دوره گذشته سالن در اختیار تشکل هایی که توانستند توافق کنند، گذاشتیم. هرچند در آن دوره شکایت هایی مبنی برر عدم رعایت عدالت توسط تشکل ها به دست ما رسید. همان طور که پیشتر گفتم در این دوره به دلیل الزام شرکت سهامی نمایشگاه به جانمایی اینترنی نمایشگاه های سطح A به منظور جلوگیری از رانت خواری و رعایت عدالت، شاید این کار اجرایی نباشد. اما ما تلاش می کنیم به نحوی بتوانیم با تشکل ها در واگذاری غرفه ها همکاری کنیم. اما تشکل ها هم باید رضایت اعضای خود را برآورده کنند. ضمن اینکه لازم است قوانین واگذاری را به ویژه در حوزه ارزی – ریالی رعایت کنند. 
از دیگر کارها حضور سه نفر از تشکل ها در جلسات شورای سیاست گذاری نمایشگاه و برگزاری جلسات فصلی یا دو ماه یکبار با همه تشکل ها برای دریافت نظرات آن ها است که پیش از این توضیح دادم. 

بسپار- برای ایران پلاست دهم چه برنامه های جانبی احتمالی پیش بینی شده است؟ 
مقاره: قصد برگزاری همایش های علمی و تخصصی را در کنار نمایشگاه داریم. بحث فناوری های نوین نیز وجود دارد که تا کنون در گروه های کالایی نمایشگاه نبوده است. اما در نمایشگاه های معتبری مثل K و میلان بخش بزرگی به فناوری های نوین اختصاص پیدا می کند. مثلا بحث پرینترهای سه بعدی امروزه در صنعت پلاستیک بسیار مطرح است و در واقع فاصله ایده تا تولید، که قالبسازی و ... است را بر می دارد. ما در بخش فاصله ایده تا تولید ضعیف هستیم و با دنیا فاصله داریم. پرینترهای سه بعدی می توانند باعث جهش ما در این زمینه شوند. بسیار علاقمند به افزودن بخش فناوری های نوین به نمایشگاه هستم تا هم کشورهای خارجی و هم نماینده هایی از ایران که در زمینه فعالیت کرده اند، حضور پیدا کرده و دستاوردهای خود ارائه دهند. اما مطمئن نیستم که در این دوره این کار صورت گیرد. 
به غیر از این موارد برنامه جانبی دیگری نخواهد بود، چون در صورت افزایش برنامه های جانبی خود نمایشگاه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. همه هدف ما برجسته بودن خود نمایشگاه و قرارگیری همه مسائل در جهت توسعه نمایشگاه است. 

بسپار- لطفا در مورد سایت و به طور کل برنامه های اطلاع رسانی و تبلیغاتی نمایشگاه توضیح دهید. 
مقاره: سایت نمایشگاه (iranplast.ir) بخش های مختلفی دارد و همه موارد آن روشن و واضح است. به محض مشخص شدن قیمت ها در سایت قرار خواهند گرفت. فرم ها و دستورالعمل ها نیز به زودی روی سایت گذاشته خواهند شد و دوستان در جریان قرار خواهند گرفت. 
برای اطلاع رسانی خبری نمایشگاه نیز از رسانه های مختلف درخواست می کنیم و دوستان مثل همیشه کمک خواهند کرد. بحث دیگر تبلیغات داخل و خارج کشور است. متاسفانه هزینه تبلیغات بسیار گران شده است. صدا و سیما 35 طبقه مختلف برای آگهی دارد، بعضی از این طبقات تا ده برابر گران شده اند. سال گذشته برای آگهی تلویزیونی خارج از کشور (در شبکه های بین المللی)300 تا 400 میلیون هزینه کرده بودیم، اگر امسال بخواهیم همان مقدار تبلیغات را پخش کنیم باید بیش از دو میلیارد هزینه کنیم. اما چنین بودجه ای نداریم. عملا هیچ درآمدی از شرکت کنندگان داخلی نداریم و تمامی پول اخذ شده از شرکت کنندگان را به نمایشگاه می دهیم یا برای مواردی مثل موکت، برق و بیمه هزینه می کنیم. در واقع درآمد ما از شرکت کنندگان خارجی و اسپانسری است. از طرفی به دلیل محدویت هایی که نمایشگاه برای اسپانسری قائل شده، از این طریق نیز درآمد کافی نخواهیم داشت. همچنین به خاطر قوانین جدید حاکم بر شرکت صنایع پتروشیمی، بخش دولتی نمی تواند مانند دوره های گذشته به نمایشگاه کمک کند و نمایشگاه باید خودگردان باشد. از این رو به دنبال راهی برای تامین بودجه هستیم. سال گذشته کل هزینه های صورت گرفته برای نمایشگاه 5/1 میلیارد تومان بوده است و قطعا امسال نمی توانیم مبلغ 2 میلیارد برای تبلیغات تلویزیونی بپردازیم. اما به دنبال راه حل هایی برای اطلاع رسانی خوب بین المللی هستیم. شاید آگهی کمتر استفاده کنیم اما با روش های موثری جامعه هدف خود را پیدا کنیم و در آن جامعه تبلیغ کنیم. مثلا از طریق رایزن های فرهنگی سفارت ها و انجمن ها به انجمن های مشترک در سایر کشورها اطلاع رسانی کنیم. در واقع به جای هزینه زیاد برای پخش آگهی در سراسر یک کشور (همه مردم آن کشور ارتباطی به موضوع ندارند) با هزینه کمتری تبلیغات هدفمندتری از این طرق داشته باشیم. پخش آگهی در شبکه های اجتماعی جوامع هدف، ساخت توئیتر و فیسبوک برای تبلیغات خارجی نمایشگاه، آگهی در سایت های معتبر پلاستیک دنیا مثل میلان پلاست، K و چاینا پلاس از راهکارهای دیگر برای مطلع کردن بازارهای هدف است. 
برای اطلاع رسانی داخلی علاوه بر استفاده از ظرفیت رسانه های داخلی، در سطح شهر بیلبورد خواهیم زد. البته به نظر من بیلبورد کارکرد چندانی ندارد و صرفا برای متهم نشدن به بی عملی در تبلیغات استفاده می شود، چون مخاطبان واقعی نمایشگاه از طریق رسانه ها مطلع خواهند شد. بیلبوردهای تبلیغاتی هزینه زیادی دارند و شاید بهتر باشد این هزینه صرف جذب بازدید کننده خارجی شود. البته فکر کنم مجبور به استفاده از بیلبورد در سطح محدود شویم. 

بسپار – اگر صحبت تکمیلی دارید، بفرمایید. 
مقاره: در پایان از همه تشکل ها، رسانه ها و افرادی که به نحوی در نمایشگاه ایران پلاست ذینفع هستند دعوت می کنم که به ما کمک کنند تا بتوانیم نمایشگاهی خوب، آبرومند و در سطح نام ایران پلاست و اعتبار نه دوره را برگزار کنیم تا در این شرایط که دریچه های جهانی گشوده شده و فرصتی برای حضور موثر ما در جهان فراهم است بتوانیم با همفکری و هم افزایی به بهترین وجه این کار را انجام دهیم 
اگر رفتاری کرده ایم که باعث شده دوستان فکرکنند ما از موضع بالا رفتار خواهیم کرد، پوزش می خواهیم و تاکید می کنم چنین تصوری وجود ندارد. ما اهل تعامل، گفتگو و همفکری هستیم و در نهایت می خواهیم بهترین تصمیم را بگیریم و بهترین کار را انجام دهیم. این امر هم حتما با تعامل و همفکری و هم افزایی محقق خواهد شد. 

بسپار- از شما متشکرم و برای شما و سایر دوستان در برگزاری نمایشگاه آرزوی موفقیت دارم. 

تعداد بازدید : ۲,۴۳۵