احداث واحدهای پایین دستی پی وی سی در پتروشیمی غدیر

احداث واحدهای پایین دستی پی وی سی در پتروشیمی غدیر
(دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴) ۱۰:۲۸

پتروشییمی غدیر با هدف تکمیل زنجبره ارزش به دنبال ساخت واحدهای پائین دستی است.

مسعود سعیدی طاهری، مدیر عامل پتروشیمی غدیر در گفتگو با خبرنگار نیپنا یکی از ویژگی ‌اصلی این شرکت را دسترسی به خوراک دانست که به دلیل مصرف کلر و اتیلن و وجود حجم مناسب این 2 محصول در سطح منطقه، از این بابت مشکل چندانی ندارد. 

به گفته وی این پتروشیمی تحت تاثیر از منطقه نوسانهای مختلف ناشی از افزایش قیمت گاز، نسبت به سایر پتروشیمی های گازی تاثیر پذیری کمتری دارد.

سعیدی طاهری با اشاره به این  که طراحی اولیه این پتروشیمی برای تولید 120 هزار تن پی وی سی و 150 هزار تن وی سی ال بوده است، گفت: تولید در این پتروشیمی از سال 1388 آغاز شده است اما در شرایط فعلی پایین تر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می کند. 

وی دلیل این امر را کمبود اتیلن به عنوان خوراک و همچنین مشکلات در تامین کاتالیست ها برشمرد و گفت: اتیلن مورد نیاز از خط اتیلن غرب تامین می شود.

سعیدی طاهری به مطالعه برای ایجاد واحدهای پایین دستی پی وی سی اشاره کرد و گفت: در صورتی که مطالعات به خوبی پیش برود دربودجه سال 95 احداث این واحدها مصوب خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر پروژه کاهش آلودگی های زیست محیطی در این پتروشیمی را یکی از پروژه های این مجتمع دانست و افزود: از دیگر پروژه ها می توان به پروژه کاهش مصرف انرژی آب و برق اشاره کرد که در شرایط فعلی کشور و ورود به فصل گرم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

گفتنی است که محصول پی وی سی شرکت علاوه بر ارائه از طریق بورس کالا به بازار داخلی از طریق مزایده به کشورهای همسایه نظیر: هند، ترکیه، عراق، آذربایجان و افعانستان نیز صادر می شود. محصول مازاد پی وی سی نیز در غالب موارد به صورت توافقی، جبران کننده کمبود خوراک پتروشیمی آبادان به آن شرکت ارسال می شود.

پتروشیمی غدیر که با سرمایه ثبت شده 130 میلیارد تومانی در تولید با کیفیت پی وی سی مشهور بوده، در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر واقع شده است. از محصولات اصلی این شرکت می توان به تولید وینیل کلراید مونومر وی سی ال با ظرفیت تولید سالانه 150هزار تن و پلی وینیل کلراید پی وی سی با ظرفیت تولید سالانه 120هزار تن در سال اشاره کرد که در ساخت انواع لوله ها، شیلنگ‌ها، عایق‌های الکتریکی کاربرد دارد. 

در حال حاضر نیز مقدمات حضور این شرکت در فرابورس انجام شده است. اکنون 90 درصد سهام پتروشیمی غدیر متعلق به هلدینگ نفت و گاز شستا(تاپیکو) و 10 درصدی مابقی به پتروشیمی بندر امام تعلق دارد.

تعداد بازدید : ۲,۶۷۸