سرمایه گذاری جدید روسیه در صنعت پتروشیمی

سرمایه گذاری جدید روسیه در صنعت پتروشیمی
(دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴) ۱۰:۱۳

پیش بینی می شود عملیات ساخت بزرگترین مرکز پتروشیمی روسیه با سرمایه گذاری کلان بزودی آغاز شود.

به گزارش نیپنا به نقل از تی ایکس تی،سیبور شرکت پتروشیمی و پردازش گاز روسیه از طریق توافق با یک کنسرسیوم توانسته بخش عظیمی از بودجه مورد نیاز پروژه پتروشیمی زاپسیب نفتکیم را تامین کند. این کنسرسیوم متشکل از صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه(RDIF)  و سرمایه گذاران بین المللی است که برای سرمایه گذاری در توسعه تاسیسات یکپارچه توبلوسک در منطقه تیومن با سیبور مشارکت کرده اند. 

این پروژه بزرگترین سرمایه گذاری سیبور برای ساخت یک مرکز پردازش گسترده هیدروکربن به پلی اولفین ها است و به گونه ای طراحی شده است که پیش بینی می شود به بزرگترین مرکز پتروشیمی مدرن روسیه تبدیل شود. 

کل بودجه سرمایه گذاری برای این پروژه بیش از 9.5 میلیارد دلار است که 1.75 میلیارد دلار آن از صندوق رفاه ملی روسیه و بیش از 3.3 میلیارد دلار آن نیز از طریق بانکهای سرمایه گذاری و تجاری روسیه تامین مالی می شود.

این پروژه شامل ساخت کراکر بخار با ظرفیت 1.5 میلیون تن در سال اتیلن، 500 کیلو تن در سال پروپیلن و 100کیلو تن در سالکسر بوتان - بوتیلن، به همراه واحد تولید گریدهای مختلف پلی اتیلن و پلی پروپیلن با ظرفیت  کل از 2 میلیون تن در سال است.هدف این پروژه توسعه پردازش عمیق محصولات نفت و گاز سیبری غربی و فراهم کردن جایگزینی برای واردات پلیمرها و تامین کننده تقاضای رو به رشد بازار روسیه است . 

کیریل دمیتریف، مدیر عامل شرکت RDIF می گوید: ساخت تاسیسات پتروشیمی بزرگترین پروژه زیرساخت خواهد بود و  بر جایگزینی واردات و توسعه صادرات روسیه متمرکز شده است . امکانات جدید موجب کاهش قابل توجه واردات محصولات پتروشیمیبا ارزش افزوده در روسیه خواهد شد. 

دیمیتری کونوو ، مدیر عامل شرکت سیبور می گوید : ساخت زاپسیب نفتکیم بزرگترین پروژه های سرمایه گذار  سیبور است که با پرداختن به یک هدف  ملی برای جلوگیری از واردات، تاثیر قابل توجهی در اقتصاد روسیه می گذارد. سیبور دارای یک موضع قویمالی است 

در طول سال های اخیر، این شرکت در پروژه های بلند پروازانه مثل گسترش پردازش گاز داخل و افزایش ظرفیت تولید ، بهبودزیرساخت های حمل و نقل، و ساخت اولین کارخانه بزرگ تولید پلیمر نقش موثر داشته است 

گروه سیبور دارای بزرگترین و گسترده ترین زیرساخت یکپارچه روسیه برای پردازش و حمل و نقل APG و NGL ها از سیبری غربی است و در کسب و کار  پتروشیمی دارای سه تاسیسات کراکر بخار، یک واحد PDH ، دو کارخانه  تولید پلیمرهای پایه، تولید پلی اتیلن سبک(LDPE) و  پلی پروپیلن (PP) ، سه طرح تولید رزین مصنوعی، تولید محصول و لاستیک با قابلیت ویژه و همچنین الاستومرها گرمانرم، و 13 طرح تولید پلاستیک و محصولات سنتز آلی است .

تعداد بازدید : ۲,۱۷۶