رئیس دفتر توسعه صنایع پائین دستی پتروشیمی:

واردات بی رویه به صنعت پتروشیمی ضربه می زند

واردات بی رویه به صنعت پتروشیمی ضربه می زند
(شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴) ۱۱:۱۶

افزایش حجم واردات با وجود امکان تهیه از محصولات متنوع پتروشیمی در داخل کشور می تواند چالش آفرین باشد.

رئیس دفتر توسعه صنایع پائین دستی پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: خوشبختانه روند تولید در 3 ماه نخست امسال از سوی مجتمع های تولیدی در بالادست مطلوب بود اما در صنایع تکمیلی به دلایل گوناگون تولید رضایت بخش نبوده است.

رضا محتشمی پور افزود: افزایش واردات از کشور ترکیه پس از ابلاغ مصوبه تعرفه ترجیحی که از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت مصوب شد، کاهش تولید در واحدهای پایین دستی و به تبع آن کاهش شدید تقاضای محصولات پتروشیمی را در پی داشته است که به هیچ عنوان مطلوب نیست.

وی ادامه داد: ایجاد کریدور صادراتی برای صادرات محصولات پتروشیمی ترکیه به کشور عراق نیز سبب کاهش صادرات ایران به این کشور شده واکنون ترکها در حال گرفتن بازارهای ایران در کشور عراق به ویژه در (اقلیم کردستان) هستند و روند صادرات محصولات صنایع پائین دستی ایران به عراق کاهش محسوسی یافته است.

رئیس دفتر توسعه صنایع پائین دستی پتروشیمی افزود: روند کاهشی قیمت نفت موجب رقابت شدید عرضه کنندگان محصولات پتروشیمیایی در بازارهای هدف صادراتی گردیده اما این رقابت در بازار ایران وجود ندارد. لذا قیمت تمام شده محصولات تولیدی ایران پس از افت شدید قیمت نفت گرانتر از محصولات رقیب آنها در بازارهای خارجی شده و این موجب افت صادرات و به تبع آن افت تولید در این صنایع شده است.

تعداد بازدید : ۲,۳۶۵