عرضه سهام پتروشیمی دولتی عربستان برای جذب سرمایه گذاران بین المللی

عرضه سهام پتروشیمی دولتی عربستان برای جذب سرمایه گذاران بین المللی
(چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴) ۱۱:۳۴

عربستان سعودی قصد دارد تا بازار سهام خود را تا 15 ژوئن به روی سرمایه گذاران خارجی باز کند.

به گزارش نیپنا به نقل از سعودی پتروشیمی، سابیک بزرگترین شرکت پتروشیمی دولتی عربستان، سرمایه گذاران خصوصی صنعت پتروشیمی را برای خرید سهام خود در دهه آینده تشویق می کند.

عربستان سعودی قصد دارد تا بازار سهام خود به ارزش 570 میلیارد دلار را تا 15 ژوئن به روی سرمایه گذاران خارجی در وال استریت ژورنال باز کند تا جامعه سرمایه گذاری بین المللی به بزرگترین اقتصاد شرق میانه و بورس در حال رشد منطقه دسترسی مستقیم داشته باشند.

در این میان علاوه بر گزینه های قابل توجه برای سرمایه گذاری، سهام شرکت صنایع عمومی عربستان، سابیک نیز برای سرمایه گذاران بین المللی عرضه خواهد شد. سازمان سرمایه گذاری عربستان سعودی عمومی (SAGIA) تاکید می کند که با وجود سرمایه گذاری 70 درصدی دولت در بخش پتروشیمی سابیک اما برای جلب مشارکت بخش خصوصی سهام آن نیز عرضه خواهد شد

عربستان سعودی در حال حاضر برای تقویت موقعیت خود در صنعت پتروشیمی و جذب ارزش افزوده مواد شیمیایی خاص، محصولات فرموله شده، و پلیمرهای با کارایی متنوع سرمایه گذاران خصوصی را تشویق می کند. در نتیجه پیش بینی می شود که سهم بخش خصوصی در ده سال آینده در صنعت پتروشیمی دولتی عربستان چهار برابر شود.

پتروشیمی دولتی عربستان 7-8 درصد از عرضه کل جهان را بر عهده داشته و جزو 11 عرضه کننده برتر صنایع پتروشیمی جهان قرار می گیرد. نقاط قوت فعلی پتروشیمی عربستان در تولید محصولات اولیه پتروشیمی مانند اتیلن و متانول است و این در حالی است که برنامه هایی برای تنوع بخشیدن به سبد پتروشیمی خود به محصولات متمایز مانند مواد شیمیایی تخصصی و مهندسی پلاستیکی دارد .

عبدالرحمان آل اسماعیل، مدیر کل پتروکم، یکی از شرکت های پیشرو پتروشیمی عربستان در مورد ورود سرمایه گذاران خارجی به این صنعت می گوید: این اقدام به زمان زیادی احتیاج دارد اما یک گام مثبت در صنعت خواهد بود.سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار عربستان سعودی برای یک خارجی جذاب به نظر می رسد زیرا عربستان دارای مقدار زیادی از منابع طبیعی است و در عرصه اقتصادی و سیاسی تاثیر زیادی می گذارد.

عبدالله آلسویلم مدیر عامل شرکت پترورابغ، سرمایه گذاری مشترک شرکت آرامکو و شرکت شیمیایی سومیموتو که برای توسعه کسب و کار خود به سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری نیاز دارد در مورد این اقدام عربستان می گوید: ما از منظر امکانات در حال گسترش و تبدیل شدن به بزرگترین شرکت پالایش و پتروشیمی در عربستان سعودی هستیم بر همین اساس برای تسهیل عملیات و ارائه زنجیره ای طولانی از محصولات پتروشیمی که در حال حاضر در دسترس نیست به دنبال سرمایه گذاران خصوصی و خارجی هستیم. سود شرکت های پتروشیمی عربستان در سه ماهه اول سال 2015  به دلیل کاهش قیمت انرژی کاهش یافته است.

 

تعداد بازدید : ۱,۱۲۴