شماره 79

امید شهیدی نیا ، رئیس مهندسی ساختار

امید شهیدی نیا ، رئیس مهندسی ساختار
(سه شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴) ۱۲:۴۱

نیم قرن همراه با صنعتی حماسه ساز

تاسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 1343 نقطه عطفی در تاریخ تحول صنعتی و اقتصادی و شروعی برای دگرگون شدن افق و نقشه راه توسعه کشور محسوب می شود. صنعتی  پویا  که ایجاد آن در کشور موجب تکمیل زنجیره ارزش در صنعت نفت در نتیجه ایجاد ارزش افزوده بالا در صنایع پایین دست و جلوگیری از خام فروشی گردیده و به واسطه آن دستیابی به فنآوری هایی به مراتب پیچیده تر و مبتنی بر دانش پیشرفته در کشور میسر گردیده است.

با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک کشور و مزیتهای دسترسی به منابع خوراک  و آبهای آزاد و وجود منابع انسانی دانشی و ماهر، توسعه صنعت پتروشیمی، به عنوان یک پیشران اقتصادی و کمک دهنده به برنامه های راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی و از ابزارهای اساسی در تعقیب سیاستهای جایگزینی واردات بر مبنای بهره گیری از مزیتهای استراتژیک کشور تلقی می گردد.

تقویت و توسعه کمی و کیفی روزافزون این صنعت نه تنها کشور را از وابستگی شدید به فروش منابع نفتی خارج خواهد کرد، بلکه می تواند علاوه بر فراهم آوردن ارزش افزوده بالاتر و افزایشGDP  ، تاثیر بسزایی بر سایر عوامل اقتصادی مانند اشتغال زایی و ایجاد تحرک در بخش های مهندسی، پژوهش و فناوری، توسعه فناوری ساخت و بسط و تکمیل زنجیره تامین داشته باشد .

روند پیشرفت و رشد صنعت در پنجاه سال گذشته گرچه حاکی از فراز و نشیب های بسیار به دلیل عوامل تحمیلی خارج از صنعت بوده است ولی با این حال توانسته نقش بی بدیل خود را در توسعه پایدار و تربیت نیروهای توانمند در کلیه عرصه های مربوط ایفا کند.

در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس این صنعت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تغییر جهت گیری ها و رویکردها اکنون به عنوان سازمانی حاکمیتی و نظارتیو  تنظیم و تسهیل کننده الزامات صنعت، موظف به سرعت بخشیدن به حرکت صنعت پتروشیمی بعنوان یک مزیت اقتصادی در قالب سند چشم انداز است و در حال گذار از ماموریت تصدی گری قبلی خود به وضعیت جدید یعنی هدایت و راهبری صنعت پتروشیمی است.

حضور بیش از 30 سال اینجانب در این صنعت در کنار سایر همکاران سخت کوش یادآور خاطرات بسیاری از عزیزان حماسه ساز در عرصه توسعه این صنعت بوده است که برکات وجودشان در به بار نشستن این نهال انکار ناپذیر است و نام آنها در کنار صنعت پتروشیمی در همیشه تاریخ به یادگار خواهد ماند.

 

تعداد بازدید : ۶,۶۳۸