شماره 79

مهدی رستمی، روابط عمومی پتروشیمی خراسان

مهدی رستمی، روابط عمومی پتروشیمی خراسان
(سه شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴) ۱۲:۳۹

پتروشیمی خراسان عصاره بالندگی صنعت پتروشیمی در شمال شرق ایران

   تکریم و یادمان مناسبت ها که معمولا با انگیزه ها و عناوین متفاوت طرح می شود، فرصتی ایجاد می کند تا در حوزه یادمان و مناسبت، حرفی، حدیثی، تحلیلی و خاطره ای نگاشته و یا گفته شود.

  برگزاری مراسم پنجاه سالگی تاسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمره همین مناسبت ها است. جشن تولدی با نگاه ملی در حوزه صنعت؛ رخدادی که به ما یادآوری می کند صنعت پتروشیمی نیم قرن پیش در کشور ما تولد یافته و اینک برآن است تا پنجاهمین سال تولد خود را به جشن بنشیند.

   در تعریف صنعت پتروشیمی گفته اند: پتروشیمی بخشی از صنایع شیمیایی است که فراورده های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می کند. با برداشتی که از این تعریف به دست می آید، دامنه تولیدات و فراورده های حاصل از فناوری صنایع پتروشیمی بسیار وسیع، متنوع و غیر محدود می نماید.

با توجه به این که صنعت پتروشیمی یک صنعت مادر به شمار می رود، بسیاری از کارشناسان این صنعت را موتور محرکه سایر بخش های صنعتی ارزیابی کرده  اند، پتروشیمی را عاملی موثر در گسترش سایر بخش های صنعتی
می دانند.

   راقم این سطور با تکریم پنجاه سال تلاش، آفرینش و بالندگی صنعت پتروشیمی در ایران و تبریک این رخداد به مردان و زنان شاغل در این صنعت، بنا دارد با عبور از سی ساله نخست حضور پتروشیمی در ایران، نگاهی اجمالی به دو دهه حضور و حیات پتروشیمی درشمال و شمال شرق کشور داشته باشد. مبدا این تاریخ تاسیس شرکت پتروشیمی خراسان است که در نیمه نخست دهه هفتاد اتفاق می افتد. پی ریزی و ایجاد یک بنگاه صنعتی بزرگ در شمال و شمال شرق کشور، آن هم از نوع پتروشیمی، نه تنها جدید که جالب توجه نیز می نماید.

   شرکت پتروشیمی خراسان در بادی امر با انگیزه تولید کود شیمیایی اوره و در قالب دو واحد آمونیاک و اوره در کیلومتر 17 جاده بجنورد به مشهد قد برافراشت. ایجاد این صنعت که از اقدامات دولت موسوم به سازندگی در این ناحیه از کشور عزیز ما ایران بود، از همان آغاز راه با شور و حالی خاص و در یک کلام با بالندگی و تلاش همراه بود. فرزندان خراسانی به رغم فاصله هزاران کیلومتری با حوزه های صنعتی، برگرفته از استعداد ذاتی، هوش سرشار و توان بالقوه خود خیلی سریع با ویژگی های خاص صنعتی ارتباط برقرار کرده و با گذشت زمانی کوتاه به عنوان مردانی که گویا از بنیاد صنعت مدار بوده اند، آفرینش های درونی خود را به صنایع مشابه معرفی کردند. روحیه این توانمندی ها در حدی بود که با گذشت زمانی کمتر از یک دهه، کارکنان شرکت پتروشیمی خراسان این قابلیت را یافتند تا با مشارکت در نصب و راه اندازی چند پتروشیمی دیگر در غرب و جنوب کشور، همکاری و مشارکت در انجام تعمیرات اساسی در جای جای صنعت و انتقال دانش و تجربه به بخش های مختلف صنعت، شور خراسانی خود را فراگیر نکنند. شوری بالنده که تقریبا تمامی مدیران صنعت به آن اذعان کرده و این توفیق را داشته تا بر بسیاری از تهدیدهای موجود خط بطلان بکشد.

پر واضح است که روح تلاش، آفرینش و بالندگی در صنایع پتروشیمی، که امری روشن و مبرز است، در بالندگی و ایجاد روح آفرینش بین همکاران صنعت نقش اساسی را ایفا کرده است. نقشی به سزا که آثار فرخنده آن در صنایع پتروشیمیایی کشور خصوصا و در عرصه کلی صنایع عموما فرصت های زیادی برای ظهور و بروز داشته است.

  

 

 

تعداد بازدید : ۳,۱۳۰