شماره 79

سیاوش امیر سرداری

سیاوش امیر سرداری
(سه شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴) ۱۲:۳۵

نیم قرن رشادت و ایستادگی

نیم قرن پیش زمانیکه ژنرال دوگل پتروشیمی مرودشت را افتتاح می­کرد کمتر کسی در ایران و یا دنیا تصور می کرد این صنعت در 50 سال آینده یکی از قطب های تولید انواع محصولات پتروشیمی در منطقه و دنیا خواهد بود. در طول 50 سال گذشته همچون کشور عزیزمان، مصائب و سختی های بسیاری بر این صنعت رفته است. جنگ تحمیلی و 8 سال رشادت ایرانیان عزیز، این صنعت را چنان دچار مخاطره کرد که هر آن احتمال خاموشی آن می­رفت.

اما قصه قدیمی و البته شیرین رشادت ایرانی، بازهم روشن­گر این صنعت شد و حتی خروج ژاپن از پتروشیمی ایران-ژاپن صنعت پتروشیمی را ایستاده نگه داشت تا رشادتی دیگر و قصه­ای دیگر... جهش اول صنعت پتروشیمی ایران با هدایت بزرگ مرد صنعت مهندس محمد رضا نعمت زاده باعث شد تا صنعت پتروشیمی خستگی ناشی از 8 سال مبارزه بی­قفه را با شادمانی و تولید حداکثری جشن بگیرد.

حال ایران و صنعت پتروشیمی آن برای جهانیان شناخته شده بود 20 میلیارد دلار رقمی بود که سرمایه­گذاران ایرانی و خارجی با ولع هرچه تمامتر برای ربودن گوی سبقت از یکدیگر در این صنعت سرمایه­گذاری کردند و نتیجه آن شد که می­بینیم، عسلویه و ماهشهر و دوقطب جدید پتروشیمی با تنوع تولید محصولات از کود شیمیایی و اوره گرفته تا متانول و انواع پلی الفینها.

گرچه این صنعت وقفه­ای کوتاه در چند سال گذشته را تجربه کرد، اما جهش دوم آغاز شده است جشن تولید 60 میلیون تن محصول پتروشیمی با جهش دوم به 120 میلیون تن، شادمانی ملی را برای این کشور دو چندان خواهد کرد.

نقشه راه صنعت پتروشیمی در عصر پیش­رو نوید آن را می­دهد که مشعل 50 سال قدمت این صنعت دردست خلف برحق گذشتگان بر زمین نخواهد ماند و همچون قصه قدیمی رشادت در شرایط زمانی و مکانی حاضر این مشعل، فروزان­تر خواهد بود.

قصه 50 سال قدمت صنعت پتروشیمی در ایران، قصه­ای سخت اما شیرین است. اینجانب به عنوان عضو کوچکی از صنعت پتروشیمی افتخار آن را داشتیم از پروژه دوده اهواز تا پتروشیمی­های تبریز، خوزستان، پلیمر کرمانشاه، دماوند و درحال حاضر یعنی بیستون، در این قصه سخت اما شیرین شرکت داشته و انشاا... عمر کاری خود را دراین صنعت و در راستای همین قصه، به پایان رسانم.

تعداد بازدید : ۶,۴۳۰