شماره 79

مرتضی محمدی

مرتضی محمدی
(سه شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴) ۱۰:۰۴

از قراردادهای میلیاردی تا قراردادهای خدماتی شرکتNPC در حال افول است

مرتضی محمدی، بازنشسته صنعت پتروشیمی با بیان این که پیش از شروع دولت نهم روزانه به طور متوسط بیش از 10 میلیارد تومان قرار داد و صورت وضعیت در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران منعقد و امضاء می شد، گفت: امروز این شرکت در حال افول است به طوری که تنها قراردادهای خدماتی  و نظافتی در بخش قراردادها و برنامه ریزی منعقد می شود.

این بازنشسته صنعت پتروشیمی کشورمان در گفت و گو با خبرنگار نیپنا گفت: تامین منابع مالی، موانع موجود در بحث انتقال پول، عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و توسعه واحدهای پایین دستی تنها بخشی از مشکلات کنونی صنعت پتروشیمی ایران است.

وی ورود شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به پروژه های خاص همچون واحدهای یوتیلیتی را یکی از راهکارهای احیا قدرت این شرکت عنوان کرد و گفت: هم اکنون مدیریت سهام عدالت به شرکت NPC واگذار شده است اما باید برای عملی شدن این مدیریت ابزارهای اجرای آن نیز این شرکت واگذار شود.

محمدی با تاکید بر این که خصوصی سازی غیر اصولی و کارشناسی سبب شده بود و نبود شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای این صنعت فایده ای ندارد، گفت: اگر بار دیگر با ابزار های مختلف همچون توزیع خوارک به این شرکت بازگردد می تواند به آینده آن امید داشت.

وی همچنین جهش دوم در صنعت پتروشیمی کشور را در گرو به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در بحث هسته ای دانست و گفت: قراردادهای کنونی صنعت پتروشیمی ساختاری مناسب برای حضور دوباره شرکتها و بانکهای خارجی را ندارد.

این بازنشسته صنعت پتروشیمی کشورمان دوران مدیرت مهندس نعمت زاده، معاون وقت وزیر نفت در امور پتروشیمی دوران طلایی این صنعت دانست و گفت: در آن دوران دنیا علاقه زیادی برای همکاری با این صنعت داشت، اما شرایط این صنعت هم اکنون آنقدر خراب است که اگر بار دیگر نیز وی به این صنعت بازگردد کاری از دستش بر نمی آید.

محمدی گفت: زمانی که مذاکره با قراردادی در شرف امضاء بود، من  و همکارانم حتی تا صبح سرکار خود حاضر بودیم تا مقدمات لازم را فراهم کنیم.

 

 

تعداد بازدید : ۳,۶۶۵