شماره 79

محمد رسول سلگی

محمد رسول سلگی
(سه شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴) ۰۹:۵۵

صنعت پتروشیمی ایران همچنان جذاب برای سرمایه گذاران خارجی

یکی از بازنشسته صنعت پتروشیمی ایران تحریم را عامل اصلی رکود سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی دانست و گفت: این صنعت هم اکنون همان جذابیتی را برای سرمایه گذاران دارد که چند دهه بیش داشت.

محمد رسول سلگی در گفت و گو با خبرنگار نیپنا، با بیان این که خصوصی سازی بلایی  بر سر شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران آورده که هم اکنون قدرت این شرکت بین المللی کمتر یک هلدینگ شده است، گفت: اساس و اجرای اصل 44 یک واقعیت قابل قبول در صنعت پتروشیمی بود اما این اتفاقاتی که طی چند سال اخیر در این صنعت رخ داد اسمش خصوصی سازی نبود.

وی گفت: طی یک دهه گذشته نقش صنعت پتروشیمی در درآمدهای ارزی کشور کم رنگ شده است، زیرا توسعه این صنعت بعد از خصوصی سازی به یک باره کند شده است.

این بازنشسته صنعت پتروشیمی ایران با اشاره به این که در گذشته شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بخشی از سود حاصل از فروش محصولات پتروشیمی کشور را صرف توسعه واحدهای جدید و تربیت نیروی انسانی برای این واحدها می کرد، اما شرکتهای خصوصی هم اکنون به تنها چیزی که فکر نمی کنند بحث توسعه و ترتبیت نیروی انسانی  است.

وی با تاکید بر این که با وجود حضور مدیرانی با تجربه و کاردان همچون مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت، مهندس عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت و محمد حسن پیوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی می توان به آینده این صنعت چشم امید داشت، گفت: از ابتدای دولت یازدهم فعالیتهای بنیادین در راستای بازگشت نقش حاکمیتی و سر و سامان دادن به طرحهای نیمه کاره  در این صنعت را شاهد بوده ایم.

سلگی گفت: طی سالهای گذشته در دولت های نهم و دهم شاهد تصمیمهای احساسی در سطح صنعت پتروشیمی بوده ایم. امیدواریم مدیران و مسئولان صنعت پتروشیمی بتوانند با افزایش نقش خود در این صنعت و خرید سهام پروژه های جدید نظارت بیشتری را بر بخش خصوصی داشته باشند.

این بازنشسته صنعت پتروشیمی ایران یکی از پتانسیل های کنونی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیروی انسانی متخصص موجود در این شرکت دانست و گفت: هم اکنون این نیروها و نیز تجربه رسوب شده در نیروهای بازنشسته صنعت پتروشیمی ایران می تواند راهگشای طرحهای نیمه کاره باشد.

 به گفته وی هم اکنون تحریم های بین المللی مانعی عظیم برای ورود سرمایه گذاران خارجی به صنعت پتروشیمی است، زیرا هم اکنون بسیاری از سرمایه گذاران علاقه مندی خود را برای حضور در این صنعت اعلام کرده اند و حتی ما شاهد آن هستیم که هیئتهای تجاری از کشورهای فرانسه، آلمان و سایر کشورهای اروپایی برای آماده شدن زمینه حضور مجدد به ایران سفر می کنند.

سلگی با بیان این که آخرین سمتش در صنعت پتروشیمی ساخت طرح NF3 به صورت صفر تا 100 در پتروشیمی بندر امام بوده است، گفت: به تولید رسیدن این پروژه یکی از شیرین ترین خاطرات من در طول 29 سال فعالیتم در صنعت پتروشیمی بوده است.

وی سابقه حضور در طرح بازسازی پالایشگاه جنگ زده کرمانشاه، پتروشیمی اراک، شرکت بازرگانی پتروشیمی، پتروشیمی بندر امام و ... را در کارنامه خود دارد.

 

تعداد بازدید : ۲,۹۵۸