شماره 79

رجبعلی روح الهی

رجبعلی روح الهی
(دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴) ۱۴:۴۴

ایجاد قطبهای ماهشهر و عسلویه نقطه عطف تاریخ 50 ساله صنعت پتروشیمی

رجبعلی روح الهی ایجاد قطبهای پتروشیمی در ماهشهر و عسلویه را نقاط عطف صنعت پتروشیمی در 5 دهه گذشته خواند و گفت: در آینده بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قطبهای جدید پتروشیمی در مناطق دیگر کشور همچون چابهار ایجاد خواهد شد، از این رو از هم اکنون برای ایجاد زیرساختها و جذب فاینانسهای خارجی در این مناطق به فکر باشیم.

این بازنشسته صنعت پتروشیمی کشورمان در گفت و گو با خبرنگار ، بهترین دوران سازندگی در صنعت پنجاه ساله پتروشیمی را از سال 1370 تا 1380 اعلام کرد و گفت: در فاصله این سالها 60 درصد از پتروشیمی های کنونی طراحی و ساخته شدند.

روح الهی با بیان این که این صنعت هم اکنون به نوسانات بازارهای خارجی بیش از حد وابسته است، گفت: با افزایش مصرف محصولات پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده و درآمد بیشتر در کشور می توان از این وابستگی کاست.

وی به پیشرفتهای صورت گرفته در بخش ساخت داخل طی دهه های گذشته در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: به یاد دارم در سالهای 1360 تا 1362 بیشتر تجهیزات مورد نیاز این صنعت از خارج از کشور تامین می شد، اما امروز شاهد آن هستیم که 80 درصد از مواد اولیه، کاتالیست و تجهیزات  از سازندگان داخلی تامین می شود، از طرف دیگر در گذشته فعالیت ها و کارهای کم اهمیت و دست پایین در صنعت پتروشیمی به نیروهای ایرانی سپرده می شد، اما هم اکنون بیشتر تاسیسات فوق پیشرفته توسط ایرانی ها طراحی، ساخته و نصب می شود.

روح الهی یکی از چالشهای کنونی صنعت پتروشیمی کشور را فاصله زیاد این صنعت با دانشگاه ها و مراکز علمی دانست، گفت: امروزه شرکت های پتروشیمی کمتر به فکر امر پژوهش و فناوری هستند و در مواردی به خاطر کاهش هزینه ها از ساعات کارآموزی نیروها می کاهند.

وی گفت: برای ایجاد تنوع در محصولات پتروشیمی باید در آینده ارتباط صنعت پتروشیمی و دانشگاه ها کاهش یابد و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ایجاد رشته های مرتبط  مورد نیاز با صنایع پایین دستی حمایت بیشتری کند.

تعداد بازدید : ۲,۷۱۰