شماره 79

سید فرهاد اخلاقی

سید فرهاد اخلاقی
(دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴) ۱۴:۲۰

خصوصی سازی به اعتبار 50 ساله NPC خدشه وارد کرد

سید فرهاد اخلاقی با تاکید بر این که طی چند سال گذشته خصوصی سازی به برند پنجاه ساله شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سطح بین المللی خدشه وارد کرده است، گفت: هم اکنون شرکتهای خصوصی هر کدام به صورت جداگانه اقدام به فروش محصولات خود می دنیا می کنند که این امر سبب سودجویی خریداران و رقابت غیر سالم در صنعت پتروشیمی ایران شده است.

این بازنشسته صنعت پتروشیمی کشورمان در گفت و گو با خبرنگار ، اظهار داشت: به عنوان مثال هم اکنون در کشور 5 تولید کننده محصولات پلیمری با پرداخت هزینه های جداگانه به یک کشور یا چند کشور مشخص محصول عرضه می کنند، در حالی که در گذشته این کار از طریق شرکت NPC و با هزینه واحد انجام می شد.

این بازنشسته صنعت پتروشیمی کشورمان اظهار داشت: هم اکنون به دلیل خصوصی سازی غیر اصولی شرکتهای پتروشیمی خصوصی جز در زمینه مسئله خوارک در هیچ زمینه دیگری نیازی به هماهنگی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ندارند، از این رو این شرکت بر خلاف دهه های گذشته هیچ اهرمی برای مدیریت کار در این صنعت ندارد.

اخلاقی معتقد است : هم اکنون با توجه به واگذاری شرکتهای خصوصی به مراکز غیر تخصصی کشور همچون تامین اجتماعی و وزارت دفاع، سود حاصل از تولید و فروش محصولات پتروشیمی به جای سرمایه گذاری در بخشهای پایین دستی در جاهای دیگر سرمایه گذاری می شود.

وی با بیان این که صنعت پتروشیمی حرفهای زیادی در زمینه تامین ارز و درآمدهای غیر نفتی در کشور دارد، گفت: ایران با توجه به منابع هیدروکربنی فراوان در این زمینه فرصتهای زیادی برای توسعه بیشتر دارد، این در حالی است که این فرصتها در بخشهای دیگر همچون خودرو وجود ندارد.

اخلاقی گفت: ایران به عنوان بنیانگذار صنعت پتروشیمی در منطقه دارای مزیتهای زیادی  همچون فناوری های بین المللی، منابع غنی نفت و گاز، نیروی انسانی باهوش و صنایع بزرگ پشتیبان است، وانگهی این مزیت باید سبب شود ایران از خام فروشی فاصله بگیرد.

وی به عقب ماندگی ایران در چند سال اخیر و عدم سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: بیشترین استفاده از این عقب ماندگی را هم اکنون رقیبان ایران در منطقه انجام می دهند.

اخلاقی با یادآوری این که صنعت پتروشیمی در تاریخ عمر خود تا همین چند سال پیش از انسجام خوبی برخوردار بود،گفت: هم اکنون 67 طرح نیمه کاره در این صنعت با کمبود منابع مالی روبرو است، این امر سبب می شود در آینده نه چندان دور ایران بازارهای خود را در دنیا از دست بدهد.

به گفته این کارشناس بارزگانی پتروشیمی کشورمان در دهه های 70 و 80 شرکت ملی صنایع پتروشیمی با در اختیار داشتن نبض بازار قیمت بسیاری از محصولات پتروشیمی در منطقه و جهان را تعیین می کرد، در حالی که هم اکنون این شرکت چند سالی است که نقش رهبری خود در این بازارها را از دست داده است.

وی پیشنهاد کرد: می توان بار دیگر سهام شرکتهای پتروشیمی کشور را به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بازگرداند و در عوض معادل سهام برگردانده شده سهام شرکت NPCرا به صورت هلدینگ به سهام داران عرضه کرد، با این کار نوعی یکپارچگی در صنعت پتروشیمی ایجاد و محصولات از یک کانال به صادر می شود.

اخلاقی دفاع همه جانبه از کیفیت گاز مایع پتروشیمی بندر امام بعد از جنگ تحمیلی را یکی از خاطرات به یاد ماندنی خود عنوان کرد و گفت: نشریه پلاتس در آن زمان در یک مقاله جنجالی ادعا کرده بود که گاز مایع ایران دارای گوگرد غیراستاندارد است، بنده که در ان زمان مدیر فروش شرکت بازار گانی بودم بلافاصله در یک جوابیه این ادعا را رد و اعلام کردم گاز مایع ایران کمترین درصد گوگرد را دارد، بعدها این جوابیه با پیگیری های صورت گرفته در این نشریه خارجی چاپ  و سبب شد سیلی از خریداران به سمت ایران بیایند.

 

 

تعداد بازدید : ۲,۱۷۸