افزایش صادرات غیرنفتی با توسعه زنجیره ارزش

افزایش صادرات غیرنفتی با توسعه زنجیره ارزش
(دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴) ۰۹:۳۹

تبدیل مواد خام به محصول نهایی می تواند توان صادرات غیرنفتی کشور را افزایش دهد در این میان صنعت پتروشیمی در ایجاد زنجیره ارزش اهمیت ویژه ای دارد.

احمد سجادی در گفتگو با خبرنگار نیپنا با بیان این که توقف صادرات نفت خام، راهبردی است که در اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: کشورمان رتبه مطلوبی از نظر دارا بودن ذخایر نفت و گاز دارد و از این رو، باید براساس برنامه ریزی های بلندمدت این منابع به ارزش افزوده در قالب محصول نهایی تبدیل و صادر شود و صنعت پتروشیمی کشورمان می تواند در رسیدن به این هدف نقش آفرین باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که صنایع پایین دستی برای توسعه حمایت می شوند، افزود: کمک دولت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی سازنده خواهد بود، چون این بخش نیازمند سرمایه گذاری کلان است و شروع کار در این بخش آسان نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به ضرورت حمایت از تولید و توان داخلی گفت: با اتکا به توان و منابع داخلی می توان زنجیره ارزش را در پتروشیمی ها گسترش داد تا راهبرد توقف خام فروشی محقق شود.

عضو کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی، تحقق راهبرد کاهش خام فروشی را سبب افزایش استحکام اقتصاد کشور در برابر تکانه های خارجی دانست و گفت: به هر میزان که اتکا بودجه جاری کشور به درآمدهای نفتی کم شود به همان میزان تاثیر کمتری از نوسانات بازار جهانی دریافت می کند.

وی توسعه صنایع مادر در کشور را یکی از راه ­های افزایش صادرات غیرنفتی دانست و گفت: حرکت به سمت صادرات فراورده و محصولات نهایی برگرفته از گاز و نفت، ضروری است.

تعداد بازدید : ۹۱۷