عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد :

تکمیل زنجیره ارزش با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی

تکمیل زنجیره ارزش با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی
(دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴) ۱۴:۴۳

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: صنایع پائین دستی پتروشیمی به دلیل نقش آن در ایجاد زنجیره ارزش می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش آفرین باشد.

سید مهدی موسوی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نیپنا بابیان این که بخشی که در صنعت نفت می‌تواند به‌صورت عمده نفت خام را به ارزش‌ افزوده تبدیل کند صنایع پتروشیمی است، گفت: باید با سازوکاری مشخص و بلند مدت این صنایع در کشور توسعه یابد.

عضو کمیسیون انرژی افزود: در میان دو بخش اصلی صنایع پتروشیمی، بخش تکمیلی مورد توجه بیشتری قرار دارد چون زنجیره ارزش در این قسمت توسعه می‌یابد و با جلوگیری از خام فروشی می توان از سرمایه های ملی کشور صیانت کرد.

وی بابیان این که بخش پایین‌دستی در اشتغال‌زایی نقش خوبی دارد، افزود: سواحل جنوبی کشور  که از نظر وجود منابع نفت و گاز ظرفیت مناسب دارند، قادر هستند در این زمینه بیش از وضع موجود توسعه یابند و نفع اقتصادی آن برای همه کشور ایجاد شود.

موسوی نژاد افزود: منابع پراکنده و سرگردان در جامعه را می‌توان به سمت سرمایه‌گذاری در صنایع پائین دستی پتروشیمی هدایت کرد تا منابع در چرخه‌های معیوب قرار نگیرد.

وی افزود: یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی، کاهش خام فروشی است که این مهم با تولید فرآورده و محصول نهایی محقق می‌شود بنابراین ضروری است صنایع ایجادکننده ارزش‌افزوده مانند پتروشیمی در چارچوبی مشخص توسعه یابند.   

وی گفت: یکی از مزیتهای مهم اقتصادی ایجاد ارزش افزوده در کشور کسب منابع است. بنابراین، این موضوع می تواند روند کاهش وابستگی بودجه کشور را به درآمدهای ناشی از صادرات نفت خام، شتاب دهد. 

تعداد بازدید : ۲,۴۷۷