کاهش قدرت رقابت پذیری صنعت پتروشیمی کره جنوبی

کاهش قدرت رقابت پذیری صنعت پتروشیمی کره جنوبی
(دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴) ۱۴:۱۲

قدرت رقابت پذیری شرکت های پتروشیمی کره جنوبی در بازارهای جهانی کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه اینترنتی بیزینس کوریا، بنا به گزارش موسسه مشاوره انرژی وود مکنزی، ایالات متحده قصد دارد طی پنج تا شش سال آینده بیش از 130 میلیارد دلار برای توسعه تاسیسات پتروشیمی و ال ان جی سرمایه گذاری کند.

همچنین در خاورمیانه تمایل به توسعه تکنولوژی تولید گاز شیل افزایش یافته است. خالد الفلیح، مدیرعامل شرکت نفت آرامکو عربستان، به تازگی از برنامه این کشور برای تولید گاز شیل از سال 2016 یا 2017 ، در مناطق شمالی عربستان خبر داد.

در چنین شرایطی، قدرت رقابت پذیری شرکت های پتروشیمی کره جنوبی در بازارهای جهانی کاهش چشمگیری داشته است. کارشناسان عواملی از قبیل بهای پایین نفت خام، نوسانات نرخ مبادله ارز و مالیات های سنگین وضع شده از سوی دولت برای فعالیت این شرکت ها را عوامل اصلی این موضوع می دانند.

در سال 2014 ، هزینه تولید اتیلن از گاز شیل در آمریکای شمالی، معادل 40 درصد از هزینه های تولید این محصول از نفت خام و نفتا بوده است. کره جنوبی در سال گذشته میلادی 80 درصد اتیلن خود را از نفت خام تولید کرد و تنها در تولید 20 درصد از ال ان جی ( LNG ) بهره برد.

از طرفی دولت این کشور به تازگی نرخ بازپرداخت گمرک برای نفت خام مورد استفاده در تولید نفتا را از 3 درصد به 1 درصد کاهش داد که سبب افزایش بار مالیاتی بر شرکت های پتروشیمی شده است.

از پیامدهای شرایط اخیر می توان به زیان مالی بی سابقه شرکت های SK و GS کلتکس در سال 2014 اشاره کرد. افت عملکرد شرکت های صنایع شیمیایی این کشور از جمله ال جی کمیکال نیز در سال گذشته میلادی قابل توجه بوده است.

چنین وضعیتی سبب شده بسیاری از طرح های توسعه ای متوقف شوند. هانوا کمیکال سرمایه گذاری در بخش گاز شیل در آمریکای شمالی را به تعویق انداخته و ال جی کمیکال نیز ساخت مجموعه پتروشیمی تولید گاز اتان در قزاقستان را به حالت تعلیق درآورده است.

تعداد بازدید : ۸۱۰