توسعه صنایع پائین دستی سبب کاهش خام فروشی می‌شود

توسعه صنایع پائین دستی سبب کاهش خام فروشی می‌شود
(شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴) ۱۵:۱۰

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس گفت: توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی روند خلق ثروت، کاهش خام فروشی و اشتغال‌زایی را شتاب می‌دهد.

اسماعیل جلیلی در گفتگو با خبرنگار نیپنا با اشاره به ارزش‌افزوده بالا در صنایع پائین دستی پتروشیمی اظهار کرد: تمرکز برنامه‌ها برای توسعه متوازن، سبب تکمیل زنجیره ارزش‌ در صنایع پائین دستی می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات افزود: روند خلق ثروت، اشتغال‌زایی، کاهش خام فروشی و کمک به توسعه پایدار با گسترش صنایع مادر مانند پتروشیمی‌ها در کشور شتاب می‌گیرد و باید از با سرمایه گذاری در مسیر کاهش خام فروشی گام برداریم.

وی وجود منابع نفت و گاز را بستری مناسب برای توسعه صنایع پتروشیمی دانست و گفت: ایجاد این صنایع در مناطق محروم می‌تواند به رشد و توسعه این بخش کمک کند.

جلیلی در خصوص چالش پروژه‌های نیمه‌ تمام در کشور به‌خصوص در صنایع نفت و گاز گفت: هزینه بهره‌برداری نهایی با تأخیر در توسعه پروژه‌ها افزایش می‌یابد، بنابراین شتاب در تکمیل آن‌ها هزینه نهایی را کاهش می‌دهد.

گفتنی است، توسعه صنایع پائین‌دستی پتروشیمی با توجه به ارزش‌افزوده بالای محصولات نهایی به‌عنوان یک راهبرد، مورد حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

کاهش خام فروشی منابع کشور نیز از اولویت‌های اسناد بالادستی ازجمله برنامه پنجم توسعه است. از این‌ رو، یکی از راهکارهای عملیاتی برای دستیابی به این برنامه، کاهش خام فروشی از رهگذر توسعه صنایع پایین‌دستی است.

در قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، نیز سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید محصولات پتروشیمی مورد اشاره قرار گرفته است.  

تعداد بازدید : ۲,۱۶۲