وزیر نفت خبر داد:

اختصاص خوراک پتروشیمی ها براساس فراخوان

اختصاص خوراک پتروشیمی ها براساس فراخوان
(دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴) ۱۵:۰۹

وزیر نفت گفت: در طرح پالایشی سیراف اختصاص خوراک را براساس اعلام فراخوان اختصاص دادیم و در نظر داریم که این سیاست را در بخش پتروشیمی نیز ادامه دهیم .

به گزارش نیپنا، بیژن زنگنه امروز( دوشنبه18 خرداد) در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح پالایشی سیراف، اظهار کرد: با راه اندازی همه فازهای پارس جنوبی روزانه یک میلیون بشکه میعانات گازی در کشور تولید خواهد شد.

وی افزود: با اجرای طرح پالایشی سیراف با مصرف 480 هزار بشکه میعانات گازی در روز، پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مصرف 360 هزار بشکه و پتروشیمی بروزیه با مصرف 120 هزار بشکه دیگر میعانات گازی به خارج از کشور صادر نخواهد شد.

وزیر نفت با تشریح فرآیند انتخاب پیمانکاران این پروژه، گفت: برای اولین بار در کشور تصمیم گرفتیم از طریق اعلام فراخوان، اختصاص خوراک را انجام دهیم که پس از این فراخوان 50 شرکت درخواست خود را مطرح کردند که سابقه، توان مدیریت و مالی آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

زنگنه اضافه کرد: قرار است 30 تا 35 درصد از سهام این پالایشگاه ها از طریق بورس به سرمایه گذاران خرد اختصاص پیدا کند که در صورت تخطی سرمایه گذاران از این تصمیم میزان تخفیف خوراک آنها را کاهش خواهیم داد.

وزیر نفت با بیان اینکه برای بهره وری بیشتر حجم این پالایشگاه ها را به صورت متوسط و متعارف در نظر گرفتیم، اضافه کرد: براساس طرح اولیه پیشنهادی برای نوع محصولات تولیدی در نظر گرفته شده که البته اجباری در آن وجود ندارد.

زنگنه اظهار کرد: براساس پیشنهاد اولیه روزانه 148 هزار بشکه گازوییل، 25 هزار بشکه گاز مایع، 132 هزار بشکه نفتای سبک و 144 هزار بشکه نفتای سنگین تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: با بهره برداری از پالایشگاه های سیراف در اواخر سال 96 و یا اوایل سال 97 مشکلی در فروش تولیدات آنها در بازار نخواهیم داشت.

وزیر نفت با بیان اینکه طرح پالایشی سیراف نماد بلوغ و خودباوری بخش خصوصی است، گفت: از آنجا که سیاست دولت جلوگیری از خام فروشی است، بر این اساس آماده ایم که برای پالایشگاه های نفت که نسبت به پالایشگاه های میعانات گازی سوددهی پایین تری دارند نیز تسهیلات ارائه کنیم.

عملیات  ساخت طرح پالایشی 480 هزار بشکه ای سیراف که به عنوان بزرگترین طرح پالایشی کشور به شمار می رود امروز با حضور معاون اول رییس جمهوری آغاز شد.

تعداد بازدید : ۲,۱۳۰