معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تاکید کرد:

آمادگی صنعت پتروشیمی برای توسعه در دوران پسا تحریم

آمادگی صنعت پتروشیمی برای توسعه در دوران پسا تحریم
(سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴) ۱۴:۰۷

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: همزمان با لغو تحریم ها روند توسعه صنعت پتروشیمی شتاب می گیرد، و امیدواریم با برداشته شدن تحریم ها شاهد توسعه این صنعت باشیم.

به گزارش نیپنا، عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی دیشب در برنامه تلویزیونی "بورس" در مورد صنعت پتروشیمی و علت موفقیت آن با وجود تحریم ها اظهار کرد: این صنعت محصولات بسیار متنوع و زیادی را تولید می کند و مشتری های زیادی دارد به این رو کنترل بازار توسط تحریم کنندگان کار ساده ای نیست و به این دلیل بعد از مذاکرات، تحریم کنندگان به این نتیجه رسیدند که پتروشیمی را از تحریم در بیاورند.

وی افزود: خوراک پتروشیمی توسط صنعت نفت تامین می شود و صنعت نفت هنگامی که تحت تاثیر تحریم قرار گرفت، امکان فراهم کردن خوراک پتروشیمی ها را نداشت و باعث شد تولیدات کاهش یابد در حالی که صادرات بدون هیچ مشکلی به روند خود ادامه داد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: صنعت پتروشیمی دو نوع خوراک دارد، یک خوراک مایع است مانند نفتا که وابستگی به قیمت نفت دارد که هم اکنون نیز مجتمع ها با قیمت صادراتی و فوب منهای 5 درصد خریداری می کنند. یعنی 5 درصد از قیمت صادرات این محصول ارزان تر خریداری می شود به این ترتیب، طبیعی است وقتی قیمت نفت کاهش می یابد قیمت این خوراک نیز کاهش یابد.

شعری مقدم گفت: قیمت گاز مقوله دیگری است، گاز یک محموله ای است که منطقه ای خرید و فروش می شود. مثلا روسیه هم اکنون با قیمت 30 سنت به مصرف کننده می فروشد، آمریکا اخیرا قیمت این کالا را 13 سنت اعلام کرده است و در حوزه خلیج فارس این کالا با اعداد مختلفی به فروش می رسد.

معاونت وزیر نفت با ارائه مثالی در خصوص قیمت خوراک گاز در کشورهای حوزه خلیج فارس عنوان داشت: قیمت گاز در کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار متفاوت است و حتی در موردی گاز به یک مصرف کننده مجانی داده شد اما طی یک قرارداد بخشی از محصولات به صورت رایگان تحویل داده شد.

وی گفت: اینها مسائلی است که محاسبه قیمت گاز را دشوار می کند اما در واقع، قیمت گاز به سیاست های توسعه ای کشور و مسائل خاص منطقه ای بستگی دارد.

شعری مقدم ادامه داد: در توسعه صنعت پتروشیمی با دو وقفه بزرگ مواجه بودیم یکی از این وقفه ها جنگ تحمیلی بود و دیگری تشدید تحریم های صنعت پتروشیمی که سرمایه و تکنولوژی را محدود ساخت و این دو در یک مقاطعی محدود شد اما با رفع موانع، شرایط این صنعت به قدری مساعد است که می توانیم سال های از دست رفته را جبران کنیم .

وی افزود: مسلماً با رفع موانع، رشد صنعت پتروشیمی شتاب می گیرد، اما هم اکنون به دلیل کمبود ارز و نبود فناوری توقف داریم و با برداشتن تحریم ها دسترسی به این دو منابع زیاد می شود. از طرفی تشنگی ورود غربی ها به صنعت پتروشیمی در ایران زیاد است و با برداشته شدن تحریم ها شاهد توسعه این صنعت هستیم.

تعداد بازدید : ۱,۰۳۲