معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد:

نیاز مجتمع های پتروشیمی کشور به غشا و فناوری های غشایی

نیاز مجتمع های پتروشیمی کشور به غشا و فناوری های غشایی
(سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴) ۱۲:۴۰

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: هم اکنون شرکتهای پتروشیمی زیادی همچون فجر، دماوند، اروند و بندر امام نیاز به محصولات و فناوری غشایی دارند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، محمد حسن پیوندی صبح امروز سه شنبه ( پنجم خرداد ماه) در دومین همایش غشا و فرآیندهای غشایی با بیان این که توسعه و تولید مواد حد واسط پتروشیمی به شدت به تولید پروپیلن در کشور بستگی دارد، گفت: هم اکنون در زمینه توسعه فناوری و تجهیزات مورد نیاز برای تولید این مواد به همکاری دانشگاه ها و مراکز علمی کشور نیاز داریم.

وی گفت: هم اکنون تولید متانول در ایران حدود 5 میلیون تن است که در 5 سال آینده این میزان به لطف تحریم ها و فاینانس چین به 24 میلیون تن می رسد، اما می توان با ایجاد واحدهای تبدیل متانول به پروپیلن از افت قیمت این محصول جلوگیری و توسعه صنایع پایین دستی را شتاب داد.

پیوندی با اشاره به تولید 44 میلیون تنی محصولات پتروشیمی در کشور گفت: هم اکنون به دلیل کمبود خوراک و به تولید نرسیدن فازهای پارس جنوبی ایران حدود 16 میلیون تن زیر ظرفیت اسمی خود در واحدهای پتروشیمی تولید انجام می دهد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرحهای پتروشیمی در فاز دو منطقه عسلویه گفت: با بهره برداری از این طرح ها البته با کمک دولت در چند سال آینده شاهد افزایش 40 میلیون تنی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور خواهیم بود.

وی گفت: هم اکنون با توجه به وجود ظرفیتهای موجود کشور در زمینه خوراک بیش از 61 میلیون تن طرح پتروشیمی با پیشرفتهای فیزیکی 5 تا 97 درصد در کشور در حال انجام است، با تحقق این امر که سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری را می طلبد، سالانه بیش از 32 میلیارد دلار به درآمدهای ارزی کشور افزوده می شود.

پیوندی با بیان این که هم اکنون سالانه 5 درصد از کل هیدروکربنهای تولید شده در کشور وارد صنعت پتروشیمی می شود، گفت: این میزان هیدروکربن 40 درصد از صادرات غیر نفتی ایران را تشکیل می دهد، اما 95 درصد باقی مانده به صورت خام صادر یا در داخل صرف سوخت می شود.

وی با بیان این که تولید انبوه نفت و گاز از منابع شیل در آمریکا، زغال سنگ در چین، پلی اتیلن در آسیا و شرایط ژئو پلوتیک و نا امنی در خاورمیانه از جمله چالش های جهانی صنعت پتروشیمی به شمار می آید، گفت: از سوی دیگر تغییرات یکباره قیمت نفت خام نیز به این چالشها افزوده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تاثیر تحریم های بین المللی بر صادرات محصولات پتروشیمی در فاصله سالهای 2011 تا 2013 گفت: در این مدت افزایش مصرف داخلی به خوبی جای این کاهش صادرات را گرفته است.

وی با اشاره به گستردگی و ارتباط صنعت پتروشیمی با هزارن صنعت و شغل در دنیا گفت:  امروزه محصولات پتروشیمی را نمی توان مانند نفت خام تحریم کرد؛ همان طور که شاهد بودید در کشورهای غربی به دلیل نیاز مبرمی که به این محصولات داشتند تحریم های این مواد را در توافق نخست هسته ای با ایران لغو کردند.

تعداد بازدید : ۱,۰۱۱