نمایشگاه نفت تجلی اقتدار ایران در عبور از تحریم‌هاست

نمایشگاه بیستم ویترین صنعت نفت ایران

نمایشگاه بیستم ویترین صنعت نفت ایران
(دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۴:۴۲

برگزاری بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، نمایش اقتدار صنعت نفت ایران و شکست دوباره تحریم هاست.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بزرگترین رویداد نمایشگاهی کشور و نیز منطقه خاورمیانه چهارشنبه (16 اردیبهشت 94) آغاز بکار می کند و استقبال گسترده شرکتهای داخلی و خارجی، نمایانگر اهمیت بین المللی این نمایشگاه است.

بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش، پخش و پتروشیمی در حالی چهارشنبه این هفته با هدف معرفی فرصتهای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در صنعت نفت خود را آغاز می کند که فضای کنونی سیاسی کشور زمینه ساز جهش دوباره درصنعت نفت است.

کارشناسان انرژی اعتقاد دارند که برگزاری این نمایشگاه نشان دهنده آن است که نه تنها تحریم ها کارساز نبوده بلکه تهدیدها به فرصت تبدیل شده و شکست تحریم ها محسوس است و غولهای نفتی جهان  در آستانه بازگشت به طرح های متنوع توسعه ای در صنعت نفت ایران هستند.

نمایشگاه امسال براساس آمار و اطلاعات موجود، بسیار باشکوه تر از سال های گذشته است و می توان با بهره برداری مناسب از فرصت های موجود در راه پیشرفت صنعت نفت ایران در سال  دولت و ملت همدلی و همزبانی بیش از گذشته تلاش کرد.

بدون تردید امسال فرصت مناسبی است تا با همکاری های گسترده با  کشورها و شرکتهای صاحب نان در عرصه صنعت نفت  را محقق کنیم و در این مسیر قابلیت ها و توانمندی های متولیان صنعت نفت کشورمان را نیز به جهانیان نشان دهیم.

فضای درخواست شده از سوی بیش از 600 شرکت خارجی در این دوره از نمایشگاه ببین المللی صنعت نفت نسبت به دوره گذشته حدود 20 درصد رشد داشته است و 1200 شرکت داخلی  نیز در این رویداد بزرگ نمایشگاهی حضور دارند.

امسال شرکتهای داخلی و خارجی حاضر در نمایشگاه بیستم در ٤ گروه اصلی دسته بندی شده اند و سازندگان قطعات و تجهیزات صنعت نفت، شرکتهای پیمانکاری، شرکتهای تجاری و سرمایه گذاری و شرکتهای دانش بنیان(دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی) ٤ گروه است که شرکت کنندگان بر اساس این دسته بندی جانمایی شده اند.

همچنین امسال 29 کشور فعال و صاحب فناوری در عرصه انرژی،در بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی  حضور دارند و کشورهایی همچون ایتالیا، چین، آلمان، امارات متحده عربی، هند، ترکیه، روسیه، فرانسه، بلژیک، انگلستان، سنگاپور، موناکو، کره جنوبی، اوکراین، اسپانیا، اتریش، قزاقستان، سوئیس به صورت شرکت یا پاویون در زمینه های مختلف همچون محصولات نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، اتوماسیون، سیم و کابل، پمپ، اکتشاف، حفاری، انتقال و ... شرکت دارند و برخی کشورها مانند لهستان و نروژ با هیئت های تجاری و اقتصادی در این نمایشگاه شرکت می کنند.

بعضی از این کشورها یا شرکتهای خارجی نسبت به سالهای گذشته درخواست فضای بیشتری را داشتند و بعضی نیز قصد دارند به صورت پاویون در نمایشگاه حاضر شوند و برخی نیز بویژه از قاره اروپا با توجه به پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران و احتمال لغو تحریم های صنعت نفت ایران در آینده نزدیک، برای نخستین بار در نمایشگاه بیستم شرکت کرده اند.

بدون تردید حضور حدود 30 کشور در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی نشان از شکست تحریم ها دارد و بار دیگر اقتدار صنعت نفت ایران را به رخ جهانیان خواهد کشید.

نمایشگاه  بیستم را می توان بزرگ ترین نمایشگاه تخصصی کشور و دومین نمایشگاه بزرگ نفت در جهان به شمار آورد. این رویداد مهم، بزرگ‌ترین گردهمایی شرکت‌های نفتی در خاورمیانه است که در محل نمایشگاه های بین‌المللی تهران برپا خواهد شد.

این نمایشگاه که امسال نیز مانند سالهای گذشته با حضور شرکتهای فعال داخلی و خارجی برگزار خواهد شد، با هدف شناساندن بیشتر پیشرفت های صنعت نفت کشور و ایجاد همکاری بیشتر میان شرکت های پیمانکار و سازندگان داخلی و خارجی، جذب سرمایه گذاری برپا می شود.

حضور گسترده شرکت های ایرانی و خارجی سبب شده است تا بسیاری از نگاه ها به ایران دوخته شود و رایزنی ها در کنار انعقاد تفاهم نامه ها و قراردادهای جدید میان شرکتهای مختلف در نمایشگاه امسال روندی رو به رشد را تجربه کند.

سال جدید که از سوی مقام معظم رهبری سال دولت و ملت همدلی و همزبانی نامگذاری شده فرصت مناسبی است تا تمامی فعالان و متولیان در صنعت نفت ایران با تعامل و همکاری بیشتر مسیر توسعه صنعت نفت ایران را که همواره پیشران صنایع کشور بوده است شتاب بخشیده و مسیر رسیدن به اهداف پیش بینی شده برای افق ١٤٠٤ که چشم انداز توسعه ملی ایران به شمار می رود را هموارتر سازند..

نمایشگاه بیستم فرصت مناسبی است که تمام متولیان در صنایع مرتبط با صنعت نفت با هم اندیشی و تبادل نظر و نیز آشنایی با آخرین فن آوری های روز جهان برای انتقال دانش فنی مورد نیاز تلاش کنند تا ایران در سال های آتی قدرت اول نفتی منطقه شده و در مسیر رشد اقتصادی گام های بلندی را بردارد.  تحلیلگران بر این اعتقادند که با این حجم شرکت کنندگان در نمایشگاه باید شاهد افزایش حجم سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران نیز باشیم به ویژه که بر اساس برنامه ریزی های موجود ، ایران نیازمند ٢٠٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت است.

برگزاری نمایشگاه امسال می تواند با معرفی بیشتر جذابیت های صنعت نفت ایران در بخش های گوناگون بیش از گذشته روند جذب سرمایه های جدید را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی تسریع کند.


تعداد بازدید : ۱,۳۳۴