آفریقای جنوبی در صنعت پتروشیمی ایران سرمایه گذاری می کند

آفریقای جنوبی در صنعت پتروشیمی ایران سرمایه گذاری می کند
(دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴) ۱۶:۲۶

معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی با معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی صبح امروز (9 شهریور ) دیدار کرد .

به گزارش نیپنا، عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دیدار خود با تمبیسیله ماجولا معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی با تاکید بر سابقه 50 ساله پتروشیمی گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی با مشارکت سه شرکت آمریکایی فعالیت خود را آغاز کرد.

شعری مقدم با بیان اینکه در چهل سال گذشته شرکت ملی صنایع پتروشیمی مشارکت های مستقیمی با شرکت های خارجی داشت، گفت : صنعت پتروشیمی با همکاری شرکت میتسویی ژاپن شاهد رشد و توسعه صنعت در عرصه بین الملل بود. به طوریکه در 10 سال گذشته به درجه ای از توسعه رسید که بیش از ده ها میلیون دلار سهم درآمد پتروشیمی بود .

همچنین وی ادامه داد : صنعت پتروشیمی توانست با دریافت بیش از 8 میلیارد دلار وام از منابع بین المللی ، ظرفیت تولید این صنعت را به 60 میلیون تن در سال برساند.

در ادامه عباس شعری مقدم با تاکید بر اینکه امروز صنعت پتروشیمی با  این توان ظرفیت به بخش خصوصی واگذار شده است و این شرکت اکنون نقش تصدی گری ندارد ،گفت :  شرکت ملی صنایع پتروشیمی در قالب سازمان حاکمیتی و توسعه ای نقش رگولاتوری را ایفا می کند .

 شعری مقدم با اعلان این خبر افزود : این شرکت با تدوین نقشه راه صنعت پتروشیمی و با استفاده از خوراک گاز طبیعی صنایع پایین دست پتروشیمی با هدف اشتغال زایی برای نسل جوان و جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز ، بسترهای توسعه صنعت را فراهم می کند .

وی افزود : به موجب این نقشه راه قصد داریم تا ظرفیت تولید 60 میلیون تن در سال را به سالانه 180 میلیون تن برسانیم که دراین صورت  نیازمند سرمایه گذاری شرکتهای خارجی هستیم و نیز از آن استقبال می کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت : تجربه حضور شرکت ساسول آفریقای جنوبی در پتروشیمی آریاساسول نمونه ای برای همکاری با شرکتهای خارجی در این صنعت است.

خانم تمبیسیله ماجولا معاون وزیر انرژی افریقای جنوبی گفت: با وجود تحریم ها ارتباط ایران و افریقای جنوبی همچنان ادامه داشته است و ما شیوه های سیاسی و اقتصادی شما را قبول داشته و مشتاق از سر گیری این ارتباط هستیم و به دلیل جوان بودن نیروی کار افریقای جنوبی و کمبود شغل در آن کشور از ایران می خواهیم تا با انتقال تکنولوژی های تولیدی خود به افریقای جنوبی و همچنین انتقال گاز طبیعی به عنوان خوراک محصولات پتروشیمی امکان اشتغال در کشور ما را بیشتر کند. 

وی افزود: ما با الگوگیری از شیوه های شما و همکاری با شرکت ملی صنایع پتروشیمی به آینده اقتصادی کشور خود خوش بین هستیم 

معاون وزیر انرژی افریقای جنوبی در ادامه از تسیلیسو ماگوبلا معاون مدیرکل نفت و فرآورده های نفتی خود به عنوان نماینده افریقای جنوبی در مذاکرات با ایران یاد کرد و از ایشان خواست تا پیشنهاد های خود را ارائه کند.

ماگوبلا در رابطه با پیشنهاداتی که مطرح شده است گفت: در حال حاضر ساسول در زمینه پتروشیمی فعالیت نمی کند و این شرکت به بخش خصوصی تعلق دارد بنابر این دولت تصمیم دارد تا خود به صورت مستقیم وارد عمل شده و در این زمینه سرمایه گذاری کند و رشد اقتصادی کشور خود را در گرو رشد صنعت نفت و پتروشیمی خود می داند.

وی افزود: بر همین اساس به ایجاد همکاری بین دو کشور در زمینه پتروشیمی بسیار نیاز داریم و می خواهیم در زمینه پتروشیمی به سطح رشد و پیشرفت شرکت ملی صنایع پتروشیمی برسیم .در حال حاضر عمده ترین محصول مورد نیاز ما GTL است و امکانات لازم برای توسعه این محصول در ایران را نیز داریم و در این زمینه می خواهیم در ایران سرمایه گذاری داشته باشیم حتی می توانیم محصول تولید شده در ایران را به افریقای جنوبی صادر کنیم و در زمینه دانش و فناوری نیز از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم بود و در این زمینه نیز هزینه خواهیم کرد.

شعری مقدم نیز در پایان این دیدار اظهار کرد:  زمینه های زیادی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد و از هر نوع مشارکت با شرکتهای افریقایی جنوبی استقبال می کنیم در هر صورت امکانات و ظرفیت های مناسب وجود دارد و باید از آنها استفاده شود. این جلسه مقدمه ای برای شروع همکاری های دو طرف خواهد بود. 

بر اساس این گزارش، در پایان این دیدار معاون وزیر انرژی افریقای جنوبی از سفر یک هیئت کارشناسی به ایران برای ارزیابی امکانات و توانمندی های لازم در ماه سپتامبر خبر داد .

تعداد بازدید : ۳,۰۴۴
Loading