تمایل آفریقای جنوبی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران

تمایل آفریقای جنوبی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران
(یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴) ۱۳:۱۱

معاون مدیرکل بخش مقررات نفت و فرآورده های نفتی وزارت انرژی آفریقای جنوبی در دیدار با معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تمایل دوباره کشورش برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران خبر داد.

محمدحسن پیوندی، معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه دیدار خود با تسیلیسو ماکوابلا، معاون مدیرکل بخش مقررات نفت و فرآورده های نفتی وزارت انرژی آفریقای جنوبی در گفتگو با خبرنگار نیپنا، به سابقه همکاری ایران و آفریقای جنوبی در پروژه پتروشیمی آریا ساسول اشاره کرد و گفت: از همکاری مجدد با این کشور استقبال می کنیم.

وی با اشاره به قصد بخش دولتی آفریقای جنوبی برای رقابت با شرکت ساسول در زمینه توسعه واحدهای GTL گفت: آفریقای جنوبی برای سرمایه گذاری و ارائه دانش فنی در زمینه GTL در ایران تمایل زیادی دارد.

پیوندی گفت: هم اکنون بخش دولتی آفریقای جنوبی در تولید GTL به ظرفیت بیش از 45 هزار بشکه در روز رسیده اند، از این رو این کشور می تواند در توسعه این محصول در ایران فعالیت مناسبی داشته باشد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این که به طرف آفریقای جنوبی پیشنهاد تولید همزمان محصولات پتروشیمی در واحدهای GTL را نیز داده ایم، گفت: هم اکنون در برخی واحدها GTL محصولات پتروشیمی نیز تولید می شود.

به گزارش نیپنا، چندی پیش عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از ابراز تمایل دوباره شرکت ساسول آفریقای جنوبی برای حضور در صنعت پتروشیمی کشورمان خبر داده بودو گفته بود: با کاهش جهانی قیمت نفت، پروژه های تبدیل گاز به فرآورده های نفتی این شرکت در آمریکای شمالی دیگر توجیه اقتصادی نداشته، از این رو این شرکت با توجه به تجربه موفقی که در ایران داشته به دنبال سرمایه گذاری با سود بالاتر در طرحهای پتروشیمی ایران است.

طرح الفین نهم (پتروشیمی آریاساسول) بزرگترین واحد الفین گازی به شمار می رود که در زمینی به مساحت بیش از ٧٨ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.

در راستای سیاستگذاری های اقتصادی برنامه سوم توسعه و با توجه به اعلام آمادگی شرکت ساسول آفریقای جنوبی در مشارکت و سرمایه گذاری پروژه الفین نهم، شرکت پلیمر آریا ساسول با مشارکت مساوی ٥٠ درصدی شرکت آفریقایی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاسیس شد.

مجتمع پتروشیمی آریاساسول با هدف تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن، ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلن سبک و ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلین متوسط و سنگین احداث شده است.

تعداد بازدید : ۲,۰۵۴