افزایش تولید پتروشیمی ایران برای تامین نیاز اروپا

افزایش تولید پتروشیمی ایران برای تامین نیاز اروپا
(یکشنبه ۱۱ اَمرداد ۱۳۹۴) ۱۲:۳۴

یک منبع مطلع از بازار پتروشیمی در ایران عنوان کرد: در روزهای اخیر پیشنهادات از سوی مشتریان اروپایی افزایش یافته است و خریدارانی که پیشتر به دلیل تحریم های اعمالی قادر به خرید نبودند؛ در حال حاضر تمایل زیادی به گسترش همکاری ها با ایران نشان می دهند.

به گزارش نیپنا به نقل از آی سی آی اس ( ICIS )، منابع صنعتی اعلام کردند: پس از گذشت دو هفته از توافق هسته ای ایران با 6 قدرت جهانی و شکل گیری تقاضای جدید برای محصولات پتروشیمی این کشور از سوی بازارهای اروپایی، ایران حجم تولید خود را افزایش داده است.

پیش از وضع این تحریم ها ایران یکی از عرضه کنندگان عمده محصولات پتروشیمی به بازار اروپا محسوب می شد که از لحاظ نزدیکی جغرافیایی نیز مقصدی مطلوب به شمار می رود. در تاریخ 23 تیر ماه، ایران و گروه 5+1 متشکل از کشورهای چین، روسیه، فرانسه، آمریکا، انگلیس و آلمان، پس از 12 سال مذاکره بر سر برنامه هسته ای ایران به توافق رسیدند و قرار شد در ازای نظارت های مدیریت شده بر برنامه هسته ای این کشور، تحریم های اعمالی علیه ایران برچیده شوند.

منابع صنعتی همچنین اعلام کردند: تولیدکنندگان پتروشیمی ایران در حال برنامه ریزی برای ورود مجدد به بازار کشورهایی چون آلمان، ایتالیا و فرانسه هستند. در همین راستا، هفته گذشته یک هیئت بزرگ تجاری آلمانی به سرپرستی زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد این کشور به تهران سفر کرد تا درباره فرصت های سرمایه گذاری مشترک میان دو کشور بحث و گفت و گو کنند.

انتظار می رود طی چند ماه تولیدات پلیمری ایران روانه بازار اروپا شود. با این حال تا بازگشت حجم واردات اروپا به سطح قبلی، زمان زیادی لازم است. با بازگشت مجدد ایران به سیستم سوئیفت ( SWIFT )، این کشور می تواند صادرات پتروشیمی خود را از سر گیرد.

منابع آگاه در ترکیه که یکی از بازارهای کلیدی پتروشیمی در منطقه به شمار می رود؛ می گویند: حدود 6 ماه زمان لازم است تا تولیدکنندگان ایرانی بتوانند به طور فعالانه محصولات خود را در اکثر بازارهای اروپایی عرضه کنند.

تعداد بازدید : ۳,۴۳۹