نصب و راه‌اندازی مخزن جاذب کلر در پتروشیمی کیمیا بندرامام

نصب و راه‌اندازی مخزن جاذب کلر در پتروشیمی کیمیا بندرامام
(شنبه ۱۰ اَمرداد ۱۳۹۴) ۱۵:۵۶

دومین مخزن جاذب کلر به همت و کوشش متخصصین توانمند داخلی در واحد تولید MTBE شرکت کیمیا بندر امام نصب و در سرویس قرار گرفت.

به گزارش نیپنا به نقل از روابط عمومی پتروشیمی بندرامام، مدیرعامل شرکت کیمیا بندرامام با اعلام این خبر اظهار داشت: در طراحی پیشین واحد MTBE تنها یک مخزن حاوی جاذب کلر تعبیه شده بود و با توجه به اینکه این جاذب ها دارای پایه آلومینا و با قطر تقریبی 2 تا 5 میلی متر می باشند، پس از جذب کلر و اشباع شدن قابل احیاء نیستند بدین سبب و پس از گذشت بازه زمانی 6 تا 9 ماه این واحد به مدت شش روز جهت تعویض جاذب های موجود در مخزن مذکور از سرویس خارج می شد لذا به منظور جلوگیری از کاهش تولید و کسب سودی پایدار، با به کارگیری پتانسیل های بالقوه کارشناسان و متخصصان داخلی پتروشیمی کیمیا و با تلاشی بی وقفه عملیات طراحی ،ساخت و نصب دومین مخزن جاذب کلر پایان و با موفقیت در سرویس قرار گرفت.

عباس معصومیان مدیرعامل شرکت کیمیا بندرامام افزود: متیل ترشری بوتیل اتر(MTBE) با فرمول شیمیایی (CH3)3COCH3ماده ای است  که به منظور بالا بردن عدد اکتان بنزین استفاده می شود و به همین دلیل یک محصول استراتژیک و بسیار مهم برای کشورعزیزمان محسوب می گردد.

مدیرعامل شرکت کیمیا بندرامام با برشمردن مزایای نصب این مخزن در واحد MTBE ادامه داد : ماده ی اکسیژنه متیل ترشری بوتیل اتر(MTBE)، از واکنش ایزوبوتیلن و متانول و در طی یک پروسه پیچیده و تحت کاتالیست ها و جاذب های خاص حاصل می گردد که در بین آنها جاذب های موجود در مخزن D-2006 این واحد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عباس معصومیان ضمن اشاره به فرآیند عملکرد جاذب های کلر موجود در این مخزن افزود: در مرحله دی هیدروژناسیون تولید محصول متیل ترشری بوتیل اتر(MTBE) و به جهت پیشرفت بیشتر واکنش،کلر تزریق می گردد که لازم است این مقدار کلر تزریق شده بدلیل خورندگی بالا در ادامه فرآیند توسط جاذب های موجود در مخزن D-2006‌ از چرخه تولید حذف گردد.

شایان ذکر است در حال حاضر واحد MTBE شرکت کیمیا بندرامام با تولیدی معادل 1107 تن در روز در سرویس است که این میزان تولید، 107 درصد برنامه تولید مصوب را پوشش میدهد، و این امر موجب افزایش 8 میلیون ‌لیتر ماده  MTBE در سال گشته و ارزش بالایی را نصیب این شرکت می نماید.  

تعداد بازدید : ۵,۵۶۴