عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد:

افزایش سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی

افزایش سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی
(دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴) ۱۰:۲۳

سرمایه‌گذاری‌ در صنعت پتروشیمی به دلیل وجود زیرساختهای مطلوب و نیز خوراک می‌تواند یک سرمایه‌گذاری پایدار تلقی شود.

ابراهیم کارخانه در گفتگو با خبرنگار نیپنا، با بیان اینکه وقتی می‌خواهیم نفت خام صادر نکنیم باید در داخل کشور صنایعی مانند پتروشیمی را توسعه داد، افزود: ارزش‌افزوده نفت، در این صنعت شکل می‌گیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بابیان این مطلب که گسترش این صنعت باید بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای شکل گیرد، افزود: توسعه این صنعت در بخش‌های که بسترهای لازم و زیربنای وجود ندارد باعث می‌شود عواید اقتصادی صنعت یاد شده کاهش یابد و در نهایت تنگناهای را ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به آمار و ارقام مربوط به تولید محصول از نفت خام گفت: باید به دنبال این باشیم که همه محصول‌های برگرفته از نفت خام در داخل کشور تولید شود و پتروشیمی یک صنعت ارزشمند برای اینده کشور خواهد بود.

وی گفت: یکی از بازوهای اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت و گاز توجه به صنعت پتروشیمی است به‌ خصوص صنایع پایین‌ دستی که قادر خواهند ارزش‌ افزوده را معطوف به داخل کشور کنند.

عضو کمیسیون انرژی گفت: در مسیراشتغالزایی نیز در این زمینه باید برنامه‌های اساسی تدوین شود.

کارخانه، در خصوص جذب سرمایه‌گذاری در پتروشیمی با تکیه ‌بر توان داخلی افزود: باید با ایجاد بستر مناسب، این اطمینان را به سرمایه‌گذار داد که نفع بیشتری خواهد برد و این وظیفه نیازمند عزم جدی و تلاش دستگاه‌های مربوطه است تا بستر مطلوب ایجاد شود، چون ایران از منظر وجود ذخایر نفت و گاز رتبه با اهمیتی در جهان دارد؛ بنابراین فراهم کردن مؤلفه‌های سرمایه‌گذاری، سبب اطمینان بخشی به این امر می‌شود.

وی در مقایسه میان سرمایه‌گذاری در طرح‌های که مواد اولیه آن در داخل وجود دارد با طرح‌های که این مواد از خارج وارد می‌شود، گفت: سرمایه‌گذاری در طرح‌های که مواد اولیه آن باید از خارج شود از اطمینان مطلوبی برخوردار نیست و ممکن است با تنگنا مواجه شوند.

تعداد بازدید : ۱,۵۷۵